I en alder af tyve flyttede Edward Albee til New Yorks Greenwich Village og hittede stort med THE ZOO STORY fra 1959. THE ZOO STORY fortæller historien om en dagdriver, som udlever sit eget mord med den ubevidste hjælp fra en øvre middelklasse redaktør. Med andre, forhenværende værker, deriblandt THE SANDBOX (1959) og THE AMERICAN DREAM (1960), affødte THE ZOO STORY effektfuldt amerikansk absurd drama. Albee blev hyldet som lederen af en ny teatralsk bevægelse. Albees værkers surrealistiske natur ligger aldrig langt fra overfladen, selvom de ved første øjekast kan virke realistiske. I A DELICATE BALANCE (1966) bærer Harry og Edna f.eks. en mystisk psykisk pest ind i deres bedste venners dagligstue, og George og Marthas barn i WHO’S AFRAID OF VIRGINIA WOOLF (1962) viser sig at være intet mindre end deres fælles fantasifoster, en brik der er opfundet til brug i deres forskruede psykologiske spil. I THREE TALL WOMEN (1994) viser det sig, at separate personer på scenen i første akt er den samme person i anden akt, men i forskellige stadier af sit liv.
Albee beskriver sit arbejde som ”en undersøgelse af den amerikanske scene, et angreb på de sande værdiers erstatning af det kunstige i vores samfund, en fordømmelse af selvtilfredshed, ondskab, svækkelse og tomhjernethed, et oprør imod idéen, at alt i vores dekadente land er noget så yndigt”.
Albee fik overvældende succes med THREE TALL WOMEN (1994), der skaffede ham sin tredje Pulitzer pris såvel som Best Play-prisen fra New York Drama Critics Circle & Outer Critics Circle. Han havde førhen vundet Pulitzer priser for A DELICATE BALANCE (1966) og SEASCAPE (1975). Andre priser inkluderer en Obie Award (1960) og en Tony Award (1964).
Han døde i 2016.