EDWARD ALBEE’S AT HOME AT THE ZOO

OriginaltitelEDWARD ALBEE'S AT HOME AT THE ZOO
KategoriSkuespil
AldersgruppeVoksne
Cast3 totalt (1 D og 2 H)
Variabel cast størrelseNej
RepræsentationNordisk repræsentation
ForfatterEdward Albee

(1. AKT: HOMELIFE: 1 D / 1 H – 2. AKT: THE ZOO STORY: 2 H)
1 D / 2 H
Drama (to akter)

Bemærk: Professionelle og amatører uden for USA må stadig gerne opføre ”The Zoo Story” som et separat værk – enten i den originale form eller i den reviderede, der er indeholdt i ”At Home At The Zoo”.

I 2001 skrev Edward Albee enakteren ”Homelife”; et ledsagende skuespil til enakteren ”The Zoo Story” fra 1958. I 2007 blev stykkerne opført sammen i New York under titlen ”Peter and Jerry” (der var ”The Zoo Storys” oprindelige titel), med ”Homelife” som første akt og med en revideret version af ”The Zoo Story” som anden akt. Materialet blev siden bearbejdet yderligere og fremstår nu i sin endelige form under fællestitlen ”At Home At The Zoo”. Begge dele foregår en sommerdag i New York og begynder hjemme hos forlagsredaktøren, Peter, der efter en diskussion med hustruen, Ann, køler ned på en gåtur i Central Park, hvor han møder den modløse enspænder, Jerry.

“Brilliant! The work has bark and bite.” – Variety / “A darkly comic and thrilling glimpse of characters smashed up against the bars of social convention and their secret, suppressed identities. The more acidly articulate Albee’s characters are, the more detached from reality and each other they become. Welcome to his world.” – Time Out New York / “Tense, truthful, and hypnotic” – New York Daily News / “Albee has dared to write a prequel to the play that made his reputation … Improbable as it sounds, the new stuff doesn’t just hold up next to the famous bench encounter – it’s better … In a sure sign of a writer in full command of his powers, the dialogue gets more matter-of-fact as the subjects grow more perverse—like watching a Balthus canvas come to life.” – New York / “Emotionally erratic and ultimately chilling” – CurtainUp / “Tense, shocking, sexually charged, and loaded with the singsong, abstract dialogue that was so powerful in Who’s Afraid of Virginia Woolf? One of the season’s must-see shows.” – Show Business / “A thoroughly satisfying package of jagged-edged provocation” – Newsday