SE PÅ MEG NÅR JEG SNAKKER TIL DEG Husets Teater 2020 © Natascha Rydval

SE PÅ MEG NÅR JEG SNAKKER TIL DEG / LOOK AT ME WHEN I’M TALKING TO YOU

OriginaltitelSE PÅ MEG NÅR JEG SNAKKER TIL DEG
KategoriSkuespil
AldersgruppeVoksne
Cast2 totalt (1 D og 1 H)
Variabel cast størrelseNej
RepræsentationNordisk repræsentation
SprogNorsk, Engelsk, Fransk, Tysk

Stringent komponeret kammerspil, abstrakt i sin form, men sviende konkret i sit indhold. Skuespillet er en dybdeborende undersøgelse af de smertefuldt paradoksale forhold mellem mand og kvinde, forælder og barn, offer og gernings-M/K. Psykologisk, biologisk og seksuelt. Skuespillet, der emmer af ufuldkommen menneskelighed, er delt op i to omtrent lige lange sekvenser, som hver for sig fordyber sig i relationen mellem henholdsvis mor/søn og far/datter, således at de to medvirkende skuespillere i værkets midterakse ’bytter’ forælder/barn-rolle med hinanden. Med overlegen sprogfornemmelse og sans for det usagte behandles vigtige og stadig tabuiserede temaer som seksuel tiltrækning mellem forælder og barn samt aggression og magtudøvelse i vores opdragelse af hinanden – i en tekst, der konstant krydser de udviskede grænser mellem omsorg og overgreb, kærlighed og mørke.

PRESSEN SKREV (Danmark):


★★★★★★
“Fantastisk forestilling – så enkelt kan det siges. ’Se på mig når jeg taler til dig’ tager fat i alle de tabuer, som vi alle sammen inderst inde slet ikke har lyst til at blive konfronteret med. Det er hårrejsende godt skrevet og godt spillet.”

KULTURTID

★★★★★★
”Forestillingen er gennemført intens og en stor nydelse i kraft af det rene spil og den dybe forståelse af emnet – hos dramatikeren, hos instruktøren, hos skuespillerne.”
FREDERIKSBORG AMTS AVIS

★★★★★
“Det er ikke bare en fantastisk tekst fremført af to fremragende skuespillere. Det er også et af de sjældne øjeblikke, hvor teatret lægger dig i benlås og vækker alle dine sanser med noget af dét, man allerhelst ser blive i glemmebogen.”
KOP KULTUR

★★★★★
“Sarah Boberg og Morten Hauch-Fausbøll spiller stykkets fire karakterer. Moderen og hendes søn, og faderen og hans datter. Det gør de begge meget overbevisende, med en afdæmpet intensitet og en troværdighed, der på smukkeste vis understøtter skuespillets rå og brutale budskab.”
MORTEN BUCKHØJ

★★★★★
“Skuespillere der formår kunsten at sætte sig ind i tanker, der volder mange svært at tænke færdig, og ikke mindst – at formidle det videre til publikum, uden at efterlade nogen på perronen. Og præcis sådan er Sarah Boberg og Morten Hauch-Fausbøll – de to absolut fremragende skuespillere, der i SE PÅ MIG NÅR JEG TALER TIL DIG får fortalt Monika Isakstuens historie knivskarpt på Husets Teater.”
SCENEBLOG

♥♥♥♥
“Det er lige så kryptisk, som det er lige ud af posen, og det taler måske også om, hvor svært det er i dag at tale klart med hinanden om, hvad der egentlig sker på bunden af sindet. Men hjertet slår, kroppen er her. »Erindringen sidder i muskelhukommelsen«, som moren siger.”
POLITIKEN

★★★★
“Sarah Boberg og Morten Hauch-Fausbøll grovæder teksten, dufter til den, vender den på tungen, nyder saligt en bid for derefter at spytte den næste ud i hovedet på hinanden. De spiller så overlegent, og alligevel så friskt, nærværende og sanseligt, at både barnet, den trætte mor og den famlende far står lysende klart for os, mens alt det usagte pibler ud af deres lystne munde.”
ISCENE

★★★★
“Vi er i et smukt, klassisk, rødt rum – med stole langs vægge og to skuespillere, Sarah Borberg og Morten Hauch-Fausbøll. De er et godt makkerpar og tilsammen får de via forskellige verfrendungsattituder skabt nogle ”rum”, hvor de forskellige scener kan udspille sig. Det er overraskende velspillet af begge.”
KULTURKUPEEN

 

PRESSEN SKREV (Norge):

 

“Monica Isakstuen har sia debuten for dryge ti år sia skrive både lyrikk og romanar, og i 2016 vann ho Brageprisen for romanen «Vær snill med dyrene». Nå debuterer ho som dramatikar med «Se på meg når jeg snakker til deg!» på Rogaland Teater, og det var ein imponerande debut.” (Amund Grimstad)

“Mot slutten av stykket kommer det også til en slags forsoning mellom far og datter. Det er dempet, inderlig spilt. Da lever teksten, og menneskene kommer nær oss – hvem de enn er. Det er rett og slett nydelig.” (Shakespearetidsskriftet)

“Monica Isakstuen byr på kvass problematikk i eit moderne teaterspråk.” (Dag og Tid)