Phyllis Nagy

Den amerikanske dramatiker Phyllis Nagy studerede musikvidenskab og lyrik. Hun ville egentlig have været lyriker, men en lærer på universitetet opfordrede hende til at skrive dramatik. Phyllis Nagy debuterede med stykket PLAZA DOLORES, som blev udviklet under en workshop, og opført på et lille teater i Vermont. Hendes næste stykke BUTTERFLY KISS var fire år undervejs, før det blev produceret på en workshop på et professionelt teater i 1990. Derefter meldte hun ind i en dramatikergruppe i New York, hvor hun jævnligt mødtes med andre kvindelige dramatikere. Hendes stykke GIRL BAR (1989) faldt ikke i god jord hos det lesbiske publikum, men viste sig at være populært hos det midaldrende kvindelige publikum og i1994 havde stykket stor succes i Los Angeles. I 1991 besøgte Nagy The Royal Court Theatre i London, hvor stykket AWAKE blev fremført på en reading - en tur, som var sponsoreret af The New York Time Foundation, via hendes dramatikergruppe, New Dramatists of New York. Nagy vendte tilbage til New York og færdiggjorde WELDON RISING. I 1992 tog hun tilbage til London, for sammen med Royal Court Theatre’s kunstneriske leder Stephen Daldry, at opføre stykket i samarbejde med Liverpool Playhouse. Lois Weaver bad Phyllis Nagy om at skrive et stykke for ’The Gay Sweatshop’, og resultatet blev ENTERING QUEENS (1992). Nagy var dog ikke tilfreds med ’The Gay Sweatshops’ opsætning, og hun besluttede sig for, at arbejde med ’fringe theatre’ igen. I 1992 flyttede Phyllis Nagi permanent til England.