To chokerende komedier med meget på hjerte


hir_Red Stitch Actors’ Theatre, Melbourne, Australia. Photo Teresa Noble
HIR på Red Stitch Actors’ Theatre, Melbourne, 2018. Foto © Teresa Noble

 

Afsporet komedie om afsporede mennesker!

HIR
Taylor Mac
2 D / 2 H
Dramakomedie
Engelsk originaltekst

Efter tre års militærtjeneste i Afganistan (hvor hans opgave har været at indsamle afsprængte kropsdele) vender den PTSD-ramte Isaac hjem til sine forældre og sin lillesøster i USA. Men der hænger intet velkomstbanner på døren. De traditionelle familiemønstre og kønsidentiteter er gået totalt i opløsning i den lille familie. Isaacs far går efter en blodprop rundt i natkjole og sminke, støttende sig til en rollator, mens han bliver fodret med østrogen af Isaacs mor, der efter mandens blodprop endelig er blevet befriet for hans vold og undertrykkelse. Nu har Isaacs mor besluttet sig for at ophæve alle vedtagne regler og smadre patriarkatet. Og hun har allieret sig med hans lillesøster, Max, som efter Isaacs udsendelse til Afganistan er sprunget ud som transperson, er begyndt at gro skæg – og insisterer på, at hans/hendes familiemedlemmer siger ’hir’ i stedet for ’his/her’.
Der er lattergaranti og vidunderlige roller hele vejen rundt.

Skuespillet er en del af Taylor Macs drama-kvartet ’Dionysia Festival’ om det polariserede USA. Hans tanke er, at HIR sammen med de tre andre stykker i kvartetten engang i fremtiden skal opføres sammen – som ved De Store Dionysier i det antikke Grækenland.

HIR er af de amerikanske anmeldere blevet kaldt:

“En bemærkelsesværdig, modig, støjende, sort komedie – en dristig kombination af realisme og ustyrlig absurditet” (The New York Times)

“Intelligent. Mørk. Bevidst forvirrende. Hvis du ikke ved, om du skal grine eller græde over dette skuespil, så gætter jeg på, at Taylor Mac har opnået præcis, hvad han ønskede” (New York Magazine)

Og af de australske:
★★★★★ “Hir er et fremragende stykke nutidig dramatik… hårdtslående, lige-ud-af-landevejen, konfronterende teater, der kaster kontroversielle spørgsmål op i luften” (Arts Hub)

★★★★ “Begavet og samfundsfjendtlig, provokerende og ambitiøs” (The Age)

taylor-cropped_square-1024x1024-Ves-Pitts
Taylor Mac i fuldt drag. Foto © Ves Pitts

TAYLOR MAC er skuespiller, singer-songwriter, cabaret -og performancekunstner, drag-diva, instruktør og producer. Da Time Out New York i 2012 udnævnte ham til Bedste Cabaret-kunstner og ’Future Theater Legend’ kaldte de ham også “Én af vor tids mest spændende teaterkunstnere”. American Theater Magazine har skrevet, at “Mac er én af landets mest heroiske og sjoveste dramatikere”. New York Times siger, at “Man kan være formidabel på mange måder – Taylor Mac ser ud til at være det på dem alle”. The New Yorker kaldte Macs f ortolkning af titelrollen i Brechts DET GODE MENNESKE FRA SEZUAN på La Mama (2013) for “Én af nyere tids mest uforglemmelige skuespillerpræstationer”. Taylor Mac har optrådt med sine både burleske og følelsesmæssigt nøgne soloshows i Lincoln Center, Sydney Opera House, The Public Theater, Södra Teatern i Stockholm og i hundredvis af teatre, muséer, koncertsteder, cabareter og festivaler over hele verden. Han har skrevet 16 skuespil og performancetekster, her i blandt de prisbelønnede THE LILY’S REVENGE, THE WALK ACROSS AMERICA FOR MOTHER EARTH, THE YOUNG LADIES OF og RED TIDE BLOOMING.

Trailer for TAYLOR MAC’S: A 24-DECADE HISTORY OF POPULAR MUSIC på San Francisco Curran


 

A PRESENT (Right Now), Ustinov Theatre, Bath - photo Simon AnnandRIGHT NOW på Theatre Royal Bath (Ustinov Studio). Foto © Simon Annand

 

Intet er, hvad det ser ud til at være:

A PRÉSENT
Catherine-Anne Toupin
2 D / 3 H
Dramakomedie
Fransk originaltekst
Engelsk oversættelse (med titlen RIGHT NOW)

Alice og Ben (et ægtepar i 30’rne) er lige flyttet ind i deres nye smukke lejlighed, men der er noget usagt imellem dem – noget, der ikke er, som det skal være: Ben arbejder påfaldende ofte til langt ud på aftenen, der er ingen fysisk kontakt mellem dem, og med jævne mellemrum høres lyden af et grædende, imaginært spædbarn i lejligheden. Parrets nye naboer – Juliette, Gilles og deres voksne søn François – trænger sig på – og det viser sig, at de vil mere, end bare være gode naboer. Hvad der begynder som uskyldige invitationer til drinks og hors d’oeuvres, fører snart til lidenskabelige sammenstød og bekendelser om tab og sorg. Men så snart man tror at vide, hvor skuespillets handling er på vej hen, foretager det en u-vending, afslører sine karakterer som upålidelige fortællere og lader deres fragmenterede erindringer smitte af på dramaturgien – dog uden på noget tidspunkt at efterlade sit publikum desorienteret. Men kan vi tro på, hvad vi ser? Eller er begivenhederne filtreret af et psykisk sygt sind? Catherine-Anne Toupin forstår at holde os hen i uvished, lige til slutningens coup de theatre, der har fået stykkets publikum i Canada og England til at gispe højlydt!

A PRÉSENT er en atmosfæremættet og dunkelt erotisk dramakomedie om store emner som sorg, sex og død. Et skuespil, der bevæger sig på den delikate linje mellem formildende latter og isnende psykogys.

Fra anmeldelser af A PRÉSENT:

“Et cirkulært, erotisk og blidt hjerteknusende værk” (WhatsOnStage.com)

★★★★… “Én af de mest usædvanlige og ’besynderlige’ forestillinger, jeg længe har set…dybt foruroligende” (britishtheatre.com)

★★★★ “Det sker alt for sjældent, at man som her ikke har en anelse om, hvor et stykke er på vej hen, og at man overraskes gang på gang lige til slutningen… 80 uophørligt æggende, totalt dekonstruerende minutter.” (Evening Standard)

toupin_catherine_anne2
Catherine-Anne Toupin foto © Julie Perreault
CATHERINE-ANNE TOUPIN er ikke så lidt af en celebritet i sin hjemby, Quebec, Canada. Som TV-skuespiller har hun for længst opnået stjernestatus med sine hovedroller i serierne BOOMERANG, LES HAUTS ET LES BAS DE SOPHIE PAQUIN og UNITÉ 9. Toupin ser ikke sig selv som dramatiker – men som en skuespiller, der skriver. Ikke desto mindre har hun til dato skrevet 3 skuespil, der alle er blevet opførte. Catherine-Anne Toupins dramatik har gjort stort indtryk på anmeldere overalt i den fransk -og engelsktalende verden, og hendes ’stil’ er blevet sammenlignet med både Florian Zeller, Harold Pinter og Eugene Ionesco. Hun finder det selv morsomt, at englænderne kalder hende ’meget fransk’, idet hun selv synes, at hendes komedier er fulde af den slags humor, som hun ville kalde – britisk!