THE NIGHT ALIVE, YEN og BIG FISH

 Production Photographs from The Night Alive, written and directe
The Atlantic Theater Companys USA-premiere på “The Night Alive”, skrevet og instrueret af Conor McPherson. Foto © Helen Warner

 

En funklende perle fra det tågede Dublin

THE NIGHT ALIVE
Conor McPherson
1 D / 4 H
Drama
Engelsk originaltekst

Den fraskilte Tommy (som er i 50’rne) bor på et værelse i sin gamle, alkoholiserede onkels hus i Dublin. Han deler værelset med sin godtroende ven, Doc, og sammen ernærer de sig ved småjobs – bl.a. ved at flytte ting i Tommys varevogn. Husets tre beboere er alle ugifte, og de lever alle fra hånden til munden i det ophobede rod, der fylder huset.

Skuespillets handling tager fart, da Tommy en dag kommer hjem med en ung, gennem-tæsket pige (Aimee), som han midlertidigt lader flytte ind på sit og Docs værelse. I de følgende uger udvikler Aimee og Tommy et venskab, der også inkluderer de to andre enlige herrer. Det kommer imidlertid Doc for øre, at Aimee er en fupmager, der stjæler penge fra mænd, som hun lader sig samle op af. Da Aimees ekskæreste dukker op for at kræve hende tilbage, banker han Tommy – og én af fem personer mister livet!

THE NIGHT ALIVE – der endnu ikke har været opført i de nordiske lande! – er et blændende velskrevet skuespil om ensomhed, venskab og kærlighed. Med fremragende dialog, kulsort humor og hele fem gode roller! I dette sit 16. skuespil har Conor McPherson nedtonet de mere metafysiske, spøgelsesagtige elementer, som han ellers er kendt for at arbejde med – men hele universet synes alligevel gennemsyret af en underliggende spiritualitet.

Fra anmeldelserne af Donmar Warehouses uropsætning, da den overflyttedes til New York:
“Skønheden i McPhersons dramatik ligger i en fjernt skinnende mærkværdighed, i følelsen af at blive prikket på skulderen af noget overjordisk og lysende. Hvad er det her? Et betagende og helt igennem pragtfuldt nyt skuespil af én af teatrets sande digtere – det er, hvad det er” (Time Out, New York)


THE NIGHT ALIVE – Audience Response

CONORM~1
Conor McPherson blev født i Dublin i 1970 og ville oprindeligt have været musiker. For at glæde sine forældre studerede han filosofi, men begyndte at skrive dramatik efter at have læst David Mamets GLENGARRY GLENN ROSS. Sammen med en håndfuld andre unge dramatikere som Enda Walsh, Marina Carr, Martin McDonagh og Mark O’Rowe tegnede han i 90’erne og 00’erne en nybølge i irsk dramatik.
Conor McPherson har skrevet mindeværdige skuespil som THE WEIR, A DUBLIN CAROL, THE SEAFARER og THE SHINING CITY, ligesom han har dramatiseret Daphne du Mauriers fortælling THE BIRDS. Han har filmatiseret sit eget skuespil THIS LIME TREE BOWER (under titlen SALTWATER) og skrevet manuskript til filmkomedien THE ACTORS (2003). McPherson har instrueret flere af sine egne skuespil samt Samuel Becketts FIN DE PARTIE (ENDGAME). Desuden har han oversat og bearbejdet dramatik af Franz Xaver Kroetz og August Strindberg til engelsk. Conor McPherson modtog en Olivier Award for bedste nye skuespil for THE WEIR.
Om sit arbejde har han selv udtalt:
“At skrive er en rent biologisk handling, et biprodukt af livet. Det er ligesom at gå på wc – skuespillet kommer selv dumpende. Hvis man tænker for meget over det, hvis man tror, man har noget klogt at sige, som ingen har sagt før, bliver det sandsynligvis ikke godt. Skuespil er faktisk ret dumme. Man må mærke dem helt ind i knoglerne. Det gælder om at være sandfærdig, ikke klog.”


yen_2
Fra det stockholmske Playhouse Teaters opsætning af YEN Foto © Viktor Kjellberg

 

Når ømhed og vold går hånd i hånd

YEN
Anna Jordan
Drama
2 D / 2 H
Engelsk originaltekst
Svensk oversættelse

Hench er 16 år, Bobbie er 13. De bor alene med deres hund, Taliban, spiller PlayStation, ser porno, overlever. Sommetider kommer deres unge, fordrukne mor på besøg. Sommetider når hun ikke hele vejen op i lejligheden, før hun går omkuld på plænen foran huset. Da pigen Jenny en dag banker på døren, opdager drengene en verden langt større end dén, de hidtil har kendt. En verden fuld af kærlighed, muligheder og farer.

Med sit både barske og morsomme skuespil, YEN, udforsker Anna Jordan konsekvenserne af at blive tvunget til at vokse op på egen hånd, uden reel opdragelse eller andre grænser at forholde sig til. Hvor nødigt man end vil, kan man ikke undgå at blive suget ind i den tarvelige, rå og dog følelsesfuld verden, skuespillet beskriver.

YEN indbragte Anna Jordan en Bruntwood Prize for Playwrighting i 2013, og stykket havde repremiere på The Royal Court Theatre i 2016.

Efter at have set Playhouse Teaters netop færdigspillede opsætning af YEN i Stockholm beskrev en begejstret tilskuer værket med disse ord:

“Følsomt, ærligt, brutalt, morsomt, smukt og ind imellem nærmest trøstesløst tragisk”.
Og Michael Billington fra The Guardian kaldte det “en bevægende skildring af kærlighedens forløsende kraft”.


Trailer til Playhouse Teaters opsætning af YEN
Anna Jordan
Foto Anna Jordan

Anna Jordan voksede op i Brentwood, London, som datter af to skuespillere, og oprindeligt troede hun også, at hun selv ville gå samme vej. Men da skuespillerkarrieren ikke tog fart, stiftede hun sit eget kompagni, Without A Paddle, som hun begyndte at skrive tekster til. Anna Jordan har skrevet 7 skuespil siden debuten i 2013. Hendes erklærede dramatiker-forbilleder er Jim Cartwright, Simon Stephens, David Eldridge og Sarah Kane. Hendes skuespil har været opsat på Royal Court Theatre, Royal Exchange i Manchester – og desuden på off-Broadway, i Tyskland, Sverige og Irland – med flere opsætninger på vej i New Zealand, Canada og Tyrkiet. Når Anna Jordan ikke skriver dramatik, underviser hun i skuespilteknik.

 

big_fish_title
Et eventyr – større end selve livet!

BIG FISH
(12-personers-versionen)

Musik og sangtekster af Andrew Lippa
Libretto af John August – baseret på sit eget manuskript
til Tim Burtons filmatisering af Daniel Wallaces roman
Musical
5 D / 6 H (og 1 barn)
6-personers orkester: Klaver, violin, cello, guitar, bas og trommer
 
Engelsk original, svensk oversættelse
Solgt til opførelse i Sverige

Den nye og mindre udgave af Broadway-musicalen, BIG FISH, som er baseret på Tim Burtons filmiske hyldest til fantasiens magt. Historien handler om den handelsrejsende Edward Bloom, der forstår at leve livet fuldt ud – og mere til! Edwards fantastiske historier om egne og andres bedrifter tryllebinder alle omkring ham – ikke mindst hans trofaste hustru, Sandra. Men deres voksne søn, Will, som selv snart skal være far, beslutter sig for at finde sandheden bag faderens overdrevne beretninger, idet han ikke regner med at finde andet end den slags ’eventyr’, som man kan forvente af en almindelig handelsrejsende. Men han skal blive overrasket!  Historien er en følelsesladet udforskning af spændet mellem sandhed og fiktion – fakta og fortælling – hverdag og eventyr!

Den amerikanske uropsætning var et hjertebarn for filmproducerne Dan Jinks og Bruce Cohen, makkerparret bag den moderne filmklassisker AMERICAN BEAUTY.

Musikken i BIG FISH er typisk old-school-Broadway med et strejf af amerikansk sydstatsmusik.

De amerikanske anmeldere skrev bl.a. om BIG FISH:

“Det er som at være vidne til noget dybt og mægtigt ( ), en historie, der får os til at føle, at vi selv – i hvert fald i nogen grad – kan påvirke fortællingen om vores livs afslutning”  (Chicago Tribune)


Trailer for den store version af BIG FISH på Broadway.
Andrew Lippa and John August
Andrew Lippa og John August. Foto © David Gordon

ANDREW LIPPA (komponist og sangtekstforfatter)
Født i Leeds, England, men voksede op i Detroit. Han er i teaterkredse mest kendt for sin musik og tekster til den Tony-nominerede musical THE ADDAMS FAMILY. Men han har komponeret musik til 5 andre musicals, hvoraf den ene (THE WILD PARTY) har vundet en Critics’ Circle Award. Andrew Lippa har desuden på bestilling af adskillige homo-mandskor skrevet oratoriet I AM HARVEY MILK om den navnkundige LGBT-rettighedsforkæmper.

John August (manuskriptforfatter)
Har bl.a. skrevet manuskript til filmene GO, CHARLIE’S ANGELS I og II og Tim Burton-filmene BIG FISH, CHARLIE AND THE CHOCOLATE FACTORY, CORPSE BRIDE, DARK SHADOWS og FRANKENWEENIE. John August er én af manuskriptforfatterne bag Disneys kommende live-action-film ALADDIN. Desuden har han selv instrueret filmen THE NINES.

John August er i øvrigt vært på den populære podcast-kanal, Scriptnotes, der giver gode råd til vordende og udøvende manuskriptforfattere