Med spot på CORDELIA LYNN

Cordelia LYNN credit Johan Persson
(
foto © Johan Persson)

CORDELIA LYNN blev født i 1989. Indtil hun var 16 år, arbejdede hun ihærdigt på at blive professionel pianist. Hun har senere læst Litteratur ved Bristol University og University College London. I 2012 blev Cordelia Lynn udtaget til at deltage i Royal Court Young Writer’s Programme og modtog ’the 2017 Pinter Commission’ for en tidlig gennemskrivning af ONE FOR SORROW. I perioden mellem tilblivelsen af de to værker, som præsenteres her, har hun skrevet yderligere tre skuespil.


Lela & Co

LELA & CO på Royal Court Theatre, 2015 (foto © Helen Maybanks)

LELA & CO.
1 D / 1 H
Drama
Engelsk tekst

Cordelia Lynn kalder dette skuespil ‘en monolog’, hvilket på den ene side er misvisende (idet det kræver 2 medvirkende), men på den anden side giver det chokerende god mening: Stykkets fortæller – den unge mellemøstlige eller måske afrikanske kvinde, Lela – afbrydes nemlig ofte af et antal mandlige roller (alle spillet af den samme skuespiller), som kommenterer eller korrigerer Lelas fortælling om sit brutalt undertrykte liv i en mandsdomineret verden. Selv ikke sin egen fortælling får hun lov til at være herre over.
Lela fremstiller dog aldrig sig selv som offer – selv ikke i afsnittene, der beskriver hendes årelange ydmygelser som prostitueret slave i et krigsramt land – udnyttet og svigtet af alle, selv af en vestlig ‘fredsbevarer’, som hun beder om hjælp. Derfor – og på grund af Lelas vid og humor – bliver ‘monologen’ en ganske vist hård og smertefuld, men også lysende hyldest til det ukrænkelige liv, der nok kan kues og voldtages, men aldrig udslukkes helt.
LELA & CO. er siden urpremieren i 2015 blevet produceret adskillige gange på engelske scener.
Om førsteopsætningen skrev pressen bl.a.:
“Form og indhold flyder sammen, at resultet bliver en oprørende, skarp, men overraskende legesyg kritik af krig og patriakalsk og kapitalistisk vold. Det er sønderlemmende godt.” (The Guardian)

‘Lela & Co. er en frygtløs og varmblodig undersøgelse af farligt materiale. Gid det var fiktion alt sammen’ (Everything Theatre)


one_for_sorrow

ONE FOR SORROW på Royal Court Theatre, 2018 (foto © Johan Persson)

ONE FOR SORROW
3 D / 2 H
Drama
Engelsk tekst

Under et terrorangreb på London tilmelder den 20-årige Imogen sig en online-kampagne, der tilbyder øjeblikkeligt husly til ofrene. Dog uden at varsko sine midaldrende forældre og sin lillesøster. Få øjeblikke senere står en ung mand, John (af ’asiatisk’ afstamning) i deres stue.
Den mystiske John nægter at lægge sin frakke, hvilket ikke gør familiens usikkerhed og bange anelser for hans identitet mindre – for selv om de aldrig udtaler det, kan de ikke slippe for tanken om, at John måske ikke er et offer, men en terrorist på flugt, og at han hvert øjeblik kan udløse et bombebælte under frakken.
Med denne skærpede situation som udgangspunkt fortæller Cordelia Lynn en historie om vores allesammens frygt for terror, vores frygt for at miste hinanden og alt, hvad vi har. Og om den yngre generations uvilje til at gentage de voksne og ældre generationers fejltrin i et (muligvis fejlslagent) forsøg på at skabe en mindre frygt-baseret verden.

Pressen skrev:

“Et rigt og fascinerende værk, der sender sit publikum udfordret og oprørt ud af teatret”
“En betagende, uforudsigelige thriller” (The Stage)

Cordelia Lynn fortæller her om Royal Court Theatres betydning for hendes dramatik, i forbindelse med teatrets 60-års fødselsdag i 2016 (i en video produceret af Copper Productions):