Nyhedsbrev december #3

LoveStory_Logo_image

LOVE STORY
Musik af Howard Goodall
Manuskript og sangtekster af Howard Goodall & Stephen Clark
4 D / 8 H
Orkester: Piano/kapelmester, 2 violiner, viola, cello, bas, guitar
Musical
Engelsk tekst

Musical-udgaven af den populære roman og den Oscar-nominerede film (begge fra 1970) med Ryan O’Neal og Ali MacGraw – den romantiske film over alle romantiske film!

Med pragtfuld og bevægende musik og sange fortælles historien om to meget forskellige unge mennesker: Oliver Barett IV læser jura på Harvard, og Jenny Cavilleri går på det lavere rangerende universitet i Radcliffe.
Han er rig, hun er fattig. Han er sportsmand, hun spiller klaver. Alligevel forelsker de sig i hinanden – og det må de betale en høj pris for. Hans far, den stenrige Oliver Barrett III, er på ingen måde begejstret for sin kommende svigerdatter. ’Hvem er hun?’, spørger han. Hvortil den unge Oliver svarer, ’Hun er alt!’
Jenny og Oliver flytter sammen i en lille lejlighed, han får en stilling som advokat, hun underviser i klaver, og snart begynder de at tale om at få børn. Men det viser sig, at Jenny er meget syg, og efter kort tid dør hun af en aggressiv cancer.


Tomorrow Morning-2

’Tomorrow Morning’, Theater Wit, Chicago, (Foto © Michael Brosilow)

TOMORROW MORNING
Tekst, musik & sangtekster af Laurence Mark Wythe
2 D / 2 H
Musical
Engelsk originaltekst, tysk oversættelse

Tomorrow Morning er en varm sofistikeret musical om parforhold, når de indgås og når de ophører. En forestilling om den almindelige dagligdag med dens dramaer, misforståelser og sårede følelser, men sandelig også om de sjove og underholdende ting i vores liv.

Tomorrow Morning taler til enhver, som har prøvet at være ”fallen in or out of love”.

Handlingen udspiller sig i og omkring Jack og Catherines tidligere hjem i Los Angeles, hvor Catherine nu bor alene, og i Jacks nye lejlighed. Vi møder dem natten før, de skal offentliggøre deres skilsmisse og ti år tilbage i tiden på deres bryllupsnat.
Jack og Catherine, som er i slutningen af 30’erne, skal skilles. John og Kat, som er i 20’erne, skal giftes. På bryllupsnatten finder Kat ud af, at hun er gravid, og da hun fortæller nyheden til John forlader han hende.
Cathrine og Jack skændes og diskuterer om deres skilsmisse, men da de mister deres 10 årige søn Adam, forstummer alle skænderier, og de mærker, at de stadig holder meget af hinanden.

Som forestillingen skrider frem, viser det sig, at de to par er identiske. John og Kat er deres yngre alter egos.

Musikken er velkomponeret og viser, at en ny musical ikke behøver skrigende guitarer og atonale arrangementer for at fungere, for det gør det så absolut her.

Tomorrow Morning vandt i 2009 Chicago’s Joseph Jefferson Award for Best Musical.

 “Affecting… Recalling everything from Sondheim to Jason Robert Brown” – The New York Post

“Fresh, Fun and Lively. Musical about love anticipated and love ending”. – Associated Press

Trailer for Tomorrow morning, (video © J Meyer)


BookCoveThe Red Shoes (stage version)

Book Cover The Red Shoes (stage version)

THE RED SHOES
Nancy Harris (efter H.C. Andersens eventyr)
3 D / 5 H (én af damerne bør være danser)
Skuespil med sange
Engelsk tekst

En meget fri og udvidet dramatisering af H.C. Andersens korte eventyr – blandet med elementer fra Askepot: I nutidens Irland bliver den fattige, stumme, forældreløse Karen (16 år) adopteret af et velhavende par fra storbyen. Det viser sig, at Karens nye mors motivation til adoptionen er et ønske om at blive en del af ledelsen i en velgørenhedsorganisation, og Karen bliver dårligt behandlet af sin adoptivfamilie. Hun har dog to ‘gode feer’: Den gamle husholderske og en flaboyant skodesigner, som bor i skoven og fremstiller et par fortryllede sko til Karen. Skoene kan danse af sig selv, og dansen synes at frigøre en indre lidenskab i Karen – ligesom den gør hende i stand til at tale igen. Men desværre kan hun (ligesom hos H.C. Andersen) ikke holde op med at danse igen, før hun tigger sin adoptivbror om at hugge hendes fødder af! I slutscenen ses hun danse på sine blodige benstumper – med sin genvundne livsglæde intakt, men nu udtrykt af hende selv, ikke af skoene.
Et underholdende og anderledes (jule-) stykke for større børn og deres forældre.

“Vildt underholdende …[The Red Shoes] stimulerer også et voksent publikums fantasi og fungerer samtidig som et moralsk spark bagi” – Sunday Independent

**** “…En modig og vittig blanding af skræk-satire, pantomime/juleshow, lille ’Annie’ og Askepot med et stænk Troldmanden fra Oz”- Irish Mail on Sunday

**** “En freestyle-version af et dystert og charmerende eventyr… (en) mørk juleforestilling, en modig genfortælling.” – The Irish Times


ETJULE~1

ET JULEEVENTYR
Peter Schrøder – efter ’A Christmas Carol’ af Charles Dickens
2 D / 4 M (+ 1 dreng)
Skuespil med musik for familiepublikum
Dansk tekst

Den velkendte, elskede og evigt aktuelle historie om julens fjende nr. 1 – den nærige og menneskefjendske Ebenezer Scrooge. Julenat hjemsøges Scrooge af en række spøgelser, ånder og skikkelser fra fortiden, der tilbyder ham en allersidste chance for at lade en smule menneskekærlighed varme hans kolde hjerte.

Med sin uregerlige, morsomme og musikalske dramatisering er det lykkedes Peter Schrøder at lysne de mest dystre elementer i Dickens’ fortælling på en sådan måde, at den er gjort tilgængelig også for børn. Det er ikke så lidt af en bedrift, at dramatiseringen samtidig formår at levere Dickens’ (og julens!) alvorlige og vigtige budskab om vigtigheden af næstekærlighed på en måde, der går i hjertet på både børn og voksne.

Det legende manuskript lægger op til glimtvis brug af en lang række ’klassiske’ hits fra popmusikkens historie – fra Disney over Elvis Presley til Boney M. Vi gør opmærksom på, at rettighederne til eventuel brug af disse sange skal søges uafhængigt af opførelsesrettighederne til selve dramatiseringen.

“Veloplagt Dickens-juleeventyr i Vendsyssel” (Henrik Lyding, Jyllandsposten)

PETERS~1

Peter Schrøder (foto af Benny Rytter)