Nyhedsbrev december #2

privacy_JohanPersson_Donmar Warehouse’Privacy’, Donmar Warehouse, (Foto © Johan Persson.)

PRIVACY
James Graham
2 D / 4 H
Komedie
Engelsk tekst
Solgt til opførelse i Norge

Eksisterer begrebet privatliv overhovedet mere? James Graham tager den digitale tidsalder under behandling og ser på hvorledes regeringer og virksomheder indsamler og bruger vores personlige oplysninger og hvad det betyder for vores sikkerhed, identitet og fremtid. Stykket, der er ansporet af Edward Snowdens afsløringer, baserer sig bl.a. på interviews af journalister, politikere og analytikere og spørger: Hvor meget giver vi væk, når vi deler noget?

– A unique theatrical moment – BBC News

– James Graham’s play tackles a big subject – privacy in the information age – with wit and invention – Financial Times

– Graham handles dramatic and technological exposition with astonishing flair – Variety

– Theatre doesn’t come much more topical than this – Evening Standard

– Playful, informative verbatim drama – The Times

– Privacy is electrifying – The Guardian


Video om arbejdet med det digitale univers i ’Privacy’, Culture Institute at King’s College, London


Orlando (Ruhl) - photo by Michael Brosilow
’Orlando’, Court Theatre, Chicago, (Foto © Michael Brosilow)

ORLANDO (Sarah Ruhl)
Virginia Woolf
Dramatiseret af Sarah Ruhl
2 D / 3 H (alternativ besætning mulig)
Drama
Solgt til opførelse i Sverige

En sofistikeret og legende poetisk sceneversion af Virginia Woolf’s ORLANDO om den elizabethanske adelsmand, Orlando, hans rejse igennem århundrederne og hans transformation fra mand til kvinde. Stykket kan med fordel fremføres af 2 damer i rollerne som Orlando og Sasha samt af 3 mænd i resten af det farverige persongalleri. Det er dog muligt at caste hele stykket uanset køn og med et kor bestående af 3-15 skuespillere.

★★★★★ – The Guardian
★★★★★ – The Telegraph
★★★★★★ – Manchester Evening news


En scene fra ’Orlando’, Court Theatre (video produceret af the STAGE channel)


ORLAND~1’Orlando’, Betty Nansen Teatret, 2018. (Foto af Natascha Thiara Rydvald)

ORLANDO
Virginia Woolf
Dramatiseret af Sigrid Strøm Reibo & Njål Helge Mjøs
3 D / 4 H
Norsk tekst, dansk oversættelse

Eventyrlig, fantasifuld og musikalsk 2017 Heddaprisvindende dramatisering af Virginia Woolfs udødelige Orlando der sprænger både det klassiske drama og det sandsynliges rammer. Denne teaterversion sætter beretningen i et nyt teatralt lys og lægger op til store og visuelle løsninger.

Om Betty Nansen Teatrets opsætning:
Gakket kærlighedsepos og den smukkeste queer-brandert – Weekendavisen

★★★★★★★ – Orlando er et mesterværk – Jyllands-Posten

★★★★★★ – Gnistrende veloplagt, fejende flot og så absolut teater til tiden – Politiken

★★★★★ – Forbandet godt teater – Berlingske Tidende

Trailer til ’Orlando’, Betty Nansen Teatret (video produceret af Daniel Bødker Sørensen, Hunchback Media)


ANGRY ALAN

ANGRY ALAN
Penelope Skinner
1 H
Monolog

Roger, 54, synes at alt er galt. Han hader sit job, ex-konen plager ham og kæresten har lige opdaget feminismen. Roger er ved at give op. Men så opdager han den radikale online-aktivist og forkæmper for mænds rettigheder, Angry Alan … En sort komedie om vrede og maskulinitet i krise skrevet i kølvandet på det amerikanske præsidentvalg i 2016 og det politiske landskab, der fulgte. Underholdende og tankevækkende tekst fra en af Storbritanniens mest markante feministiske dramatikere.

★★★★ The Guardian, Time Out London, London Theatre


FRAU SCHMITZ

FRAU SCHMITZ
Lukas Bärfuss
Variabel besætning
Komedie
Tysk tekst, svensk oversættelse på vej
Solgt til opførelse i Sverige

Fru Schmitz er et meget foranderligt væsen: Den undseelige medarbejder kan være en mand, der brutalt forhandler et globalt selskabs interesser i Pakistan. Alle er optagede af at finde ud af, hvem eller hvad hun er (endda mere end hun selv er): Er hun en mand, der blev født i den forkerte krop? Eller en kvinde, der optræder som en mand? Hvad der kan være nyttigt i en fleksibel virksomhedsstruktur som den, hun arbejder i, er til gengæld årsag til øget irritation for menneskene omkring hende. Hvem er fru Schmitz? En farce om kønsroller og en barsk forretningsverden i en neoliberalistisk tid: Om den ubarmhjertige stræben efter brugbarhed og omgangen med menneskelige ressourcer.

“Mit seinem neuen Stück kehrt Lukas Bärfuss zu einer alten Stärke zurück: zu Szenen, die das Wesen der Beteiligten im Kern freilegen, ohne übertrieben geschliffen zu wirken. Die Dialoge schnurren wie von selbst ab. Bärfuss hat sein Typenkabinett scharf beobachtet und eine Eskalationskette im Sinn, deren Logik sich kaum angreifbar macht. Sicher, so einiges ist auf Pointe geschrieben, aber auf treffende Pointe, und das nimmt das Premierenpublikum dankbar zur Kenntnis.” – Basler Zeitung

“Lukas Bärfuss hat mit diesem Stück unser Arbeitsgestrampel, Beziehungsgehampel und Geschlechtsstereotyping bis zur Kenntlichkeit verzerrt und zur Abnormitätenshow gesteigert. Und Regisseurin Frey bugsiert diesen hochgefreakten, hochgetunten Alltag in eine kluge, komödiantisch rhythmisierte Filmpersiflage.” – Tages-Anzeiger


Trailer til “Frau Schmitz” på Schauspielhaus Zürich, produceret af Bert Zander


dramaten-safehansmalm-7967-press’Safe’, Dramaten, 2018/. (Foto © Hans Malm)

SAFE
Falk Richter
4 D / 7 H
Komedie
Svensk oversættelse

Om et land midt i en turbulent tid med sexskandaler og et akademi i knæ, forståelsen af sig selv som en humanistisk supermagt, flygtningekrisen, racisme, nationalkonservatisme, homoseksualitet, kapitalisme … Teksten havde urpremiere på Dramaten og fremstår i en åben dramaturgi med mange sceniske muligheder.

En uppiggande dystopisk start på Bergmanfestivalen – Katharsis för vår tid – SvD

Ett förtrollande porträtt – Aftonbladet

Som att Ingmar Bergmans filmvärld och vår egen digitala samtid stoppats ner i en mental kvarn och sedan serveras som den väller ut, i en osorterad, drömlik, men likafullt poetisk blandning. – UNT

Otroligt skickligt som ett total konstverk i blandning av text, dans, musik och scenbild – SR P1 Kultur


Falk Richter om ’Safe’ (video produceret af Dramaten)


mindreSELVTÆGT (Momentum)
’Selvtægt’, Teater Momentum, 2018. (Foto © Per Morten Abrahamsen)

SELVTÆGT
Aleksa Okanovic
3 D / 2 H
Komedie
Dansk tekst

Krimi-noir-komedie om et Sverige i brand. Säpoagenten Mo er rejst til Småland og drømmer om at blive den første betjent, der opklarer en af de mange asylbrande der hærger landet. Men ingen har hørt eller set noget. Det eneste vidne er en hund. Samtidig møder en nynazist og en muslimsk pige med tørklæde hinanden på byens internetcafe og opdager at de spiller på samme Counter-Strikehold. Og hvad fuck gør man så? Og en alkoholiseret, arbejdsløs kvinde maler billeder af asylbranden, som led i et terapiforløb, men en dag bliver hun kontaktet af en gallerist fra Berlin, som mener det er kunst. For at komme dybere ned i sagen må Mo tage yderst utraditionelle metoder i brug. Men hvordan skal Marit, byens kommunalpolitiske blæksprutte, socialrådgiver og kognitive terapeut holde styr på det hele?

SELVTÆGT er en sort komedie om at tage loven i egen hånd.

Forestillingen er baseret på grundig research i Ljungby i Småland, hvor dramatikeren og instruktøren har opholdt sig imens teksten blev udviklet. Alle scenarier og konflikter er inspireret af virkeligheden.

SELVTÆGT (Teater Momentum og Teatret Stuen t.v.)
’Selvtægt’, Teater Momentum, 2018. (Foto © Per Morten Abrahamsen)

Hvor er det bare godt skruet sammen. Ingen går fri af kritik […] Og sådan fordeler forestillingen fint sin sympati. Det er en svær balancegang. Men her mestres den.
★★★★ – Kasper Dam Nielsen, iScene

Ungt gåpåmod? Et særligt blik for at vinkle en historie? Eller bare gedigent håndværk? Det er svært at sætte fingeren på, hvad det præcis er, der gør, at forestillingen Selvtægt fungerer så godt. – Trine Wøldiche, Information


Selvtægt er co-produceret med Teatret st. tv og er den første i en forestillingsrække på tre instrueret af Anna Andrea Malzer under overskriften Neo-Europa. Den næste er Porno, der spiller fra 24. november til 22. december og 16:29, der spiller fra 24. januar til 20. februar.


VERSETZUNG Drama von Thomas Melle - Schweizer Erstaufführung Premiere am 13 September 2018, Theater St.Gallen, Lokremise Produktionsteam: Inszenierung: Jonas Knecht Ausstattung: Markus Karner Musik: Nico Feer Dramaturgie: Julie Paucker Spiel: Tobias Graupner Oliver Losehand Fabian Müller Pascale Pfeuti Bruno Riedl Catriona Guggenbühl Seraphina Maria Schweiger Stefan Schönholzer Musiker: Nico Feer
’Versetzung’ på Theater St. Gallen, Schweiz.. (Foto © Tanja Dorendorf)

VERSETZUNG
Thomas Melle
5 D / 5 H
Drama
Tysk tekst

Ronald har alt. På hjemmefronten har hans kone Kathleen vidunderlige nyheder til ham. Og professionelt står han foran at skulle overtage skolelederstillingen fra Schütz, som går på pension. Ronald er den perfekte lærer: respekteret, beundret – ligefrem elsket – af sine elever og kolleger, og med et godt forhold til forældrene. Han er karismatisk, intelligent og veltalende. Men Ronald bærer på en hemmelighed. En sygdom, der har været afgørende for hans fortid, og som nu truer hans fremtid. Og selvfølgelig har Ronald også svagheder og fjender. Et indre jordskælv melder sin ankomst, og dets rystelser reducerer pludselig Ronald til ingenting.

Melle har baseret skuespillet på sin selvbiografiske roman, DIE WELT IM RÜCKEN, i hvilken han fortæller om sit liv som bipolar. Skuespillet diskuterer vigtige temaer som ansvarlighed og deltagelse, og er desuden en refleksion over prisen for tillid, succes og prestige. Hvordan reagerer et overbelastet sundhedssystem, når et af dets medlemmer viser sig at være usundt for samfundet? Hvad er virkelighed, og hvad er ikke? Er det hele sandt, eller er alt bygget på løgne? Hvem er normal? Hvem er vi? Og hvad vil vi helst være – bødler eller ofre? Skuespillet blev nomineret til Mülheimer Dramatikerprisen 2018 og var inviteret til Heidelberger Stückemarkt 2018.

Knackige, teils gereimte und überwiegend abgehackte Dialoge wechseln mit philosophischen, kontemplativen Monologen über kosmische Daseinszufälle – so wird Sprache gekonnt zum Spiegelbild einer inneren Welt völliger Zerrissenheit der Hauptfigur. – Die deutsche Bühne

Sehr clever lässt Melle in seinem Text offen, was Ursache, was Wirkung ist, die sich anbahnende Tragödie schwingt untergründig von Anfang an mit. Es ist ein extrem genau komponierter Text. – Berliner Morgenpost


Trailer til ’Versetzung’, Theater St. Gallen, (video © Kristian Breitenbach)


VERSETZUNG

ALLES ÜBER LIEBE / ALL ABOUT LOVE
Stephan Eckel
2 D / 1 H
Komedie
Tysk tekst, engelsk oversættelse

Anna og Carlos er gået i parterapi som den sidste udvej for at redde forholdet. Det bliver afsættet for en perlerække af underholdende scener mellem et ægtepar på spidsen og en terapeut med karrierens hidtil største udfordring. En herlig komedie hvor gnisterne flyver til alle sider.

Grandios ægteskabskomedie – Hamburger Abendblatt

Helt igennem underholdende – Frankfurter Neue Presse

Ægteskabsproblemer fremført på den mest underholdende måde. Publikum er fyldt med latterens tårer. – Oberpfälzischer Kurier

STEPHA~1
Stephan Eckel (foto © AHN & SIMROCK VERLAG)