Nyhedsbrev december #1

’A Doll’s House, Part 2’, South Coast Repertory, (Foto © Debora Robinson/SCR)

A DOLL’S HOUSE, PART 2
Lucas Hnath
3 D / 1 H
Komedie
Solgt til opførelse i Sverige, Norge og Island.

Femten år efter at Nora Helmer smækkede med døren banker det på den samme dør. Det er Nora, som er vendt tilbage i et presserende ærinde. Men før Nora kan få hvad hun har brug for om må hun stå ansigt til ansigt med de mennesker hun forlod.

Lucas Hnaths dristige og underholdende skuespil er på en gang en fortsættelse af Ibsens komplekse udforskning af de traditionelle kønsroller, men også et skarpt og moderne greb om de udfordringer, der er indeholdt i menneskelige relationer.

“The best play of the Broadway season:” (The New York Times, Los Angeles Times, W Magazine and Time Out New York)


’The Approach’, Landmark Productions, Irland. Foto © Patrick Redmond

THE APPROACH
Mark O’Rowe
3 D
Drama

Tre kvinder. Tre samtaler. Det delte begynder at pege i forskellige retninger og det bliver klart at en subtil overlevelseskamp er ved at udspille sig. The Approach er et psykologisk puslespil og en langsomt ødelæggende tragedie centreret omkring Anna, Cora og Denise og deres indre liv mens de desperat forsøger at begribe hvad der sker omkring dem. Hvad vil deres samtaler afsløre? Og hvad har de hver især at skjule? 

★★★★ – Mark O’Rowe’s compelling new play… a psychological thriller, this fascinating new play grips you from the start …  (The Sunday Times)

★★★★★ – a stunning study of everyday relationships …Mark O’Rowe’s compelling new work – (The Observer) 

★★★★ – an exquisite demonstration of female friendships … Mark O’Rowe’s play is a slowly bubbling big-hitter. It creeps up on you, weaving its tale masterfully and meticulously until you are entirely absorbed… (Whatsonstage)

★★★★ – Mark O’Rowe’s quietly powerful three-hander takes the form of series of conversations … little glimpses of underlying loneliness emerge like silver fishes … a subtle, layered piece that rewards close attention – (The Stage)

★★★★ – An intriguing psychological slow-burner – not to be missed – (Daily Mail)


HOME_I~1
Home I’m Darling’, Theatre Clwyd & National Theatre. (foto © Manuel Harlan)

HOME I’M DARLING
Laura Wade
4 D / 2 H
Komedie
Engelsk tekst
Solgt til opførelse i Sverige

Ethvert ægteskab har brug for lidt fantasi for at holde det i live, men at være en hjemmegående gudinde er ikke så let som det ser ud til. I sin komedie viser Laura Wade os en kvindes forsøg på at være 1950’er-idealet af en forklædeiført, skjortestrygende hustru og de udfordringer der følger.Et underholdende skuespil om feminisme, kønsroller og kvindeidealer.

★★★★★ – Outstanding. An amusing, affecting, inspiring evening of soft gingham and hard truths. – (The Times)

★★★★ – A cracking new play wittily directed on a fabulous fifties doll-house set. – (Mail on Sunday)

★★★★ – Sharp, funny and sad. – (Independent)

★★★★ – Laura Wade’s superb new play.  (The Stage)


Mother of the maid på The Public Theater, Glenn Close and Grace Van Patten
(Foto © Joan Marcus)

MOTHER OF THE MAID
Jane Anderson (USA)
4 D / 3 H
Drama
Engelsk tekst

Public Theater – Mother of the maid:

Glenn Close spillede Jeanne D’Arcs mor – hovedpersonen i dette skuespil – ved førsteopførelsen i New York i 2018. Det er portrættet af en kvinde hvis tro sættes på prøve under den fortryllende udviklingsrejse med sin højst usædvanlige datter. Det er en fængslende beretning fortalt igennem et bemærkelsesværdigt nyt historisk perspektiv og et dybt bevægende drama om herlighederne og udfordringerne ved at være mor til et ekstraordinært barn.

Full of discovery. Powerful & stunning. – (New York Magazine)

Witty & piercing! Jane Anderson perfectly melds comedy and drama. – (Daily Beast)

Jane Anderson’s play […] provides [a] showcase for the kind of acting with a capital a that once had Broadway theatregoers queuing around the block for returns. – (The New York Times)


lilleF
Francisco Goya: ’Fornuftens søvn avler uhyrer’ (udsnit). Museo National del Prado. Madrid

LENZ EWIGER DURST
Anja Hilling
5 skuespillere (min.)
Drama
Tysk tekst, svensk oversættelse

Anja Hilling benytter Büchners Lenzfigur som grundlag for skildringen af en digter, der fejler i kunsten som i livet. Det er en rejse i stationer fra byen igennem naturen mod endeligheden og består af fem radikale handlinger hver med sit eget sprog og form. En særpræget og helt igennem udfordrende tekst.

LilleANJAHI~1
Anja Hilling, (foto © af M. Horn/Felix Bloch Erben)



Met Mijn Vader In Bed’, Toneelschuur Producties, Haarlem, Holland, 2014 Foto af Sanne Peper

MET MIJN VADER IN BED (WEGENS OMSTANDIGHEDEN)
Magne van den Berg
1 D / 1 H
Drama
Hollandsk tekst, engelsk og tysk oversættelse

Samtaler mellem en far og en datter efter hustruen og moderens død. Det er en gribende, men også humoristisk behandling af sorg og forskellige måder at håndtere den på, om tiden der var, ny kærlighed og en anderledes tilværelse. En smuk og underfundig tekst med fine udfordringer til to spillere.

**** – En smuk musikalsk tekst med en genkendelig historie […om] to mennesker, der elsker hinanden dybt, men som ikke er i stand til at berolige hinanden i den overvældende sorg.”- (Theaterkrant)
**** – Småt og smukt teater – (de Volkskran)
 

MNNISK~1’Människor som försvinner’, Ensembleverket på Kulturhuset Stadsteatern, 2018.  Foto af Jacob Hirdwall.

MÄNNISKOR SOM FÖRSVINNER
Jacob Hirdwall
3 D / 2 H
Drama
Svensk

“Jeg troede aldrig, jeg ville forsvinde. Det er hvad der sker med andre, ikke mig.” Fem skandinaviske kulturarbejdere er trukket sig tilbage til et hotel på en ensomt beliggende strand for at forsøge at skabe og finde meningen med kunsten og livet. Det viser sig at være en vanskeligere opgave end hvad de måske havde håbet på.

3. del i trilogien: “Människor som försvinner”, “Nattvandringar i den undre världen” og “Landskap med vinterfåglar”. Trilogien er udgivet i bogform.

“Ensembleverket, under ledning av Jacob Hirdwall, är en egen röst inom svensk gruppteater. – Svart och roligt om undergången” (SvD)


Emilia Therese_bodil_hænder
’Sexpol’ (Teater Stuk, Teater Grob og Aalborg Teater, 2018). Foto af Emilia Therese

SEXPOL
Lærke Sanderhoff
3 D / 3 H
Drama
Dansk tekst

Den idealistiske gruppe SEXPOL kæmper i 1930’erne for prævention, fri abort og en bedre verden. De tror på, at fascismen kan bekæmpes med orgasme. Er de gale eller geniale? SEXPOL er en visuel og sansemættet forestilling frit fiktionaliseret over virkelige begivenheder. Med den karismatiske psykoanalytiker Wilhelm Reich i front begynder gruppen den første seksuelle revolution i Danmark. Til samtidens store fortrydelse kæmper gruppen for seksualoplysning til børn, ligestilling, prævention, fri abort og seksuel frigørelse. De må hver i sær betale en høj pris for gruppens aktiviteter.

Et helstøbt og sansemættet univers, der elegant understøtter den dramatiske fortælling.  – (Berlingske Tidende)
Et spændende, engagerende og gribende stykke – (Kulturkupéen)
Et på alle måder veldrejet teaterstykke – (Ungt Teaterblod)
En rigtig god historie formfuldendt iscenesat – (KOP Kultur)