Med spot på SIBYLLE BERG

Sibylle Berg er én af Tysklands mest anerkendte – og provokerende – forfattere. Hun blev født i 1962 og voksede op i en jødisk familie i Weimar, DDR, som datter af en musikprofessor og en bibliotekar. Som ganske ung arbejdede hun i en periode som dukkefører. Efter at flere af hendes nærmeste venner blev anholdt af Stasi, søgte hun i 1984 udrejsetilladelse til Vesttyskland, hvilket hun blev bevilliget. Sibylle Berg flyttede herefter til Stettin og siden til Hamborg, hvor hun ved siden af sine studier i politik begyndte at skrive journalistik til forskellige magasiner og dagblade, bl.a. Die Zeit.

I 1997 udkom hendes første roman, EIN PAAR LEUTE SUCHEN DAS GLÜCK UND LACHEN SICH TOT, der gav hende et stort gennembrud som forfatter med over 300.000 solgte eksemplarer. Sibylle Berg har til dato udgivet 14 romaner og fået opført 21 skuespil. Ud over de tysktalende lande er Sibylle Bergs dramatik blevet spillet i Kina, Frankrig, Grækenland, Italien, Korea, Polen, Danmark – og nu ser to af hendes skuespil også ud til at være på vej til at få svenske opførelser.

Anmeldere har sammenlignet Bergs forfatterskab med Brett Easton Ellis, Michel Houllebecq, David Sedaris og Will Self. Hun er et ikon for Tysklands systemkritiske subkulturer, og som talerør for en ung, desillusioneret generation har hun et stort følge i de europæiske kunstneriske, politiske (ikke mindst kønspolitiske!) undergrundsmiljøer.

Sibylle Berg har modtaget en stor mængde priser for sin prosa såvel som for sin dramatik. På Mülheimer Theatertage har hun adskillige gange været nomineret til den store dramatikerpris, og i 2016 vandt hun samme sted publikumsprisen for UND DANN KAM MIRNA – 2. del af trilogien, MENSCHEN MIT PROBLEMEN, som vi glæder os over at kunne præsentere herunder. I 2014 blev Sibylle Berg af Theater Heute kåret til Årets Tysksprogede Dramatiker. I 2016 modtog hun både Friedrich-Luft-Prisen og Else-Lasker-Schüler-dramatikerprisen.

Sibylle Berg har undervist i dramaturgi ved universiteterne i Graz i Østrig og Zürich i Schweiz. Siden 2013 har hun flere gang selv (ko-) instrueret førsteopsætningerne af sine egne skuespil.

Ud over MENSCHEN MIT PROBLEMEN-trilogien skal herunder omtales 5 af Sibylle Bergs øvrige bemærkelsesværdige skuespil.


und_jetzt_ist_die_welt
OG NU VERDEN!, Husets Teater, Foto © Henrik Ohsten Rasmussen

 

Første del af ’Menschen mit Problemen’-trilogien

UND JETZT: DIE WELT! (oder ES SAGT MIR NICHTS, DAS SOGENANNTE DRAUSSEN)
1 D – variabel besætning (f.eks. 3 D)
Komedie
Tysk originaltekst, dansk, norsk og engelsk oversættelse

En ung kvinde i en lejlighed. Verden udenfor er faretruende og fyldt med karriereræs, fitnesscentre, stress og skammen over aldrig at være succesrig nok. Der er så mange muligheder. Hun kan alt, men hvad skal hun gøre? Så er det mere sikkert at blive indenfor med internettet. Hun chatter, logger på Skype, og sms’er tikker ind. Skuespillet er et ukontrolleret og komisk vredesudbrud fra en ung kvinde, der har fået nok.

UND JETZT: DIE WELT! er oprindeligt skrevet som en radiodramatisk monolog, men på teatrene er teksten ofte blevet opført med flere medvirkende.

Om Husets Teaters opsætning i 2016 skrev anmelderne bl.a.:

★★★★★ “Et stærkt bud på et saftspændt og kropsligt teatersprog, der i familie med Jelinek absolut har sin plads på danske scener.” (Teater1)

★★★★★ “Forrygende festligt kvindeinferno formidlet i et forfriskende sprog, der peger fremad.” (cphculture)


13894_Mirna_11
UND DANN KAM MIRNA, Staatstheater Nürnberg , Foto © Marion Bührle

 

Anden del af ’Menschen mit Problemen’-trilogien:

UND DANN KAM MIRNA
Variabel besætning og kønsfordeling (dog mindst 1 D + 1 barn)
Komedie
Tysk original, engelsk oversættelse

En halvtom lejlighed, kufferter og flyttekasser. En kvinde midt i trediverne venter sammen med sin ti-årige datter Mirna på flyttebilen, der skal bringe dem videre i livet. Under pakningen bliver det 21. århundredes kvindebilleder og samlivskoncepter frydefuldt skarpt kommenteret – og det samme gør den moderne kvindes skuffede forventninger og aldrig stillede længsler efter at begynde forfra.

Festen er slut. De unge desperadoer fra UND JETZT: DIE WELT er blevet mødre. Den strålende karriere udeblev, og bevidstheden om at være kvalmende gennemsnitlig lader sig ikke længere afvise.

Med sin sædvanlige sarkastiske humor spidder Sibylle Berg den moderne mor og får på rablende og underholdende vis vendt temaer som køn, kapitalisme, klimaforandringer og krig i processen.

“Det er alt sammen så ondt og så sandt, så vittigt og samtidig så gudsjammerligt trist, at forestillingens 80 minutter opleves som en serie skiftevist brandvarme og iskolde afvaskninger” (Berliner Morgenpost)

Trailer til Staatstheater Nürnbergs opsætning af UND DANN KAM MIRNA:


Nora Abdel-Maksud, Abak Safaei-Rad, Svenja Liesau, Suna Gürler in "Nach uns das All - das innere Team kennt keine Pause" VON Sibylle Berg REGIE Sebastian Nübling CHOREOGRAFIE Tabea Martin DRAMATURGIE Katja Hagedorn BÜHNE Magda Willi KOSTÜME Ursula Leuenberger
NACH UND DAS ALL på Maksim Gorki Theater. Foto © Ute Langkafel

 

Tredje del af ’Menschen mit Problemen’-trilogien:

NACH UND DAS ALL (oder DAS INNERE TEAM KENNT KEINE PAUSE)
Sibylle Berg
Variabel besætning og kønsfordeling (minimum 1 D / 1 H)
Komedie
Tysk originaltekst

Europa i en ikke så fjern fremtid: Et fascistisk flertal er i færd med at afskaffe demokratiet, mens de fremmede, bøsserne og øko-flipperne udsættes for forfølgelse. For nogle er den eneste udvej flugten til Mars, hvor et forsøg på at skabe et frit, fredeligt og retfærdigt samfund (i form af et realityshow!) skal tage sin begyndelse. I forplantningens navn er der dog kun plads til to hold af kvinder og mænd i raketten: En voldsom udfordring, for hvad er sværere end at forudsige, hvilke parforhold der kommer til at fungere, og hvilke ikke gør?

Efter at have taget døtrene i kærlig behandling i UND JETZT: DIE WELT og mødrene i UND DANN KAM MIRNA kaster Sibylle Berg sig i den sidste del af trilogien over kvinder på “mission kærlighed”, som under pres skal finde en passende partner.

En skøn science fiction-farce om personlig lykke, egne krav og idealer.

“’Nach und das All’ er uden sammenligning den klogeste, mest selvkritiske og på enhver måde mest aktuelle teaterforestilling på de berlinske scener netop nu” (Tagesspiegel)



Andre nedslag i Sibylle Bergs dramatiske produktion:

sibylle_berg_dawn_mellor
Den britiske Kunstner Dawn Mellors portræt af Sibylle Berg

 

HUND, FRAU, MANN  (2001)
1 D / 2 M
Komedie
Tysk originaltekst, engelsk oversættelse

Kvinde møder mand. En besynderlig form for sød musik opstår, og de tager en omstrejfende hund til sig som en del af etableringen af deres parforhold. Inden længe kører deres såkaldte kærlighed af sporet, og kvinden ser ingen anden udvej end at binde sin kæreste til sengen, så han ikke kan træffe selvstændige beslutninger, som f.eks. at forlade hende!

En sort komedie fortalt af en hund.


 

Taberne tager revanche:

DIE GOLDENEN LETZTEN JAHRE (2009)
2 D / 3 H – variabel rollebesætning
Komedie
Tysk originaltekst, svensk oversættelse

Et af de morsomste og mest interessante skuespil, der længe er kommet ud af Tyskland: Sibylle Berg har her forfattet et enestående og tankevækkende værk om undertrykkelse og mobning. Vores fire antihelte er krøblingen Bea, den uanselige Rita, den overvægtige Uwe og den rødhårede autist, Paul. Allerede i skolen var verden alt andet end venlig. Vores fire venner måtte tidligt erfare, hvad det betød ikke at være noget som helst i alfadyrenes øjne. Men outsidere skal ikke undervurderes. Og heller ikke de fordele, der kommer, når man bliver ældre: “Når man aldrig har set godt ud, har man intet at miste!”.

Værket kan opføres af minimum 5 skuespillere, der i så fald også varetager rollerne som forældre, succesrige skolekammerater, en terapeut, en robot, en kollega, en chef, en hjemløs, en bjørn og en skolelærer.


 

Er det muligt at starte forfra, når man er fyldt fyrre?

NUR NACHTS   (2010)
1 D / 1 H + tre øvrige performere, variabel kønsfordeling
Komedie
Tysk originaltekst, svensk oversættelse

Petra og Peter møder hinanden til et cocktailparty. De har en vigtig ting til fælles: Væmmelse ved tanken om egen middelmådighed og følelsen af fiasko trods en behagelig indkomst. Og de bliver derfor tiltrukket af hinanden på næsten magisk vis. Petra og Peter beslutter sig for at blive gift. Ikke flere halvbagte drømme om romantik og den store, ubetingede kærlighed! Hvem ved, måske kan man finde mere lykke med nogen, der ikke er prins eller prinsesse, men som kan få èn til at føle sig tryg og hjemme? Men Petra og Peters oprindelige forestillinger om kærlighed kan ikke forkastes så let: To spøgelser hjemsøger dem begge med det formål at sabotere deres ægteskab.


 

Kæmp – eller bliv fyret:

HAUPTSACHE ARBEIT!   (2010)
4 D / 6 H (+ 3 af ’valgfrit’ køn)
Tysk originaltekst, svensk oversættelse
Solgt til opførelse i Sverige

En personalefest i en stor virksomhed. For nogle er det højdepunktet af året, for andre er det tortur. Denne gang har ledelsen udtænkt noget særligt og lejet en udflugtsdamper. På det kulørt pyntede skibsdæk proklamerer den joviale chef en kommende fyringsrunde pga. det dårlige årsregnskab. Ledelsen igangsætter en konkurrence for at afgøre, hvem der får lov at beholde sit arbejde – og størrelser som modstand og værdighed er tabte størrelser: På dækket tvinger en motiverende coach intime betroelser ud af de ansatte og lader deltagerne selv argumentere for, hvorfor netop de skal beholde sit job – mens der i skibets maskinrum foregår en anderledes hårdhændet udvælgelse, der bl.a. inkluderer elektriske stød. Skuespillet søger at vise, hvor nært forbundet liv og arbejde er for os – en forbindelse, der i høj grad er med til at forhindre ethvert radikalt oprør.


Viel gut essenvon Frau Berg Regie: Rafael SanchezBühne: Sara GiancaneKostüme: Ursula LauenbergerMusik: Jens RachutDramaturgie: Jens Groà Foto: David Baltzer Kontakt des Fotografen:baltzer@zenit-online.deUraufführung am 18. Oktober 2014HALLE KALKAuf dem Bild sehen Sie:Jakob Leo Stark, Simon Kirsch, Mohamed Achour, Thomas Müller
VIEL GUT ESSEN, Schauspiel Köln. Foto © David Baltzer

 

VIEL GUT ESSEN   (2014)
Musikteater
Variabel besætning, minimum 1 H 
Band

Tysk originaltekst, engelsk oversættelse

Migration, homoægteskaber, økogrøntsager, gentrificering, feminisme, eurokrise, sociale medier… Midt i alt dette står en helt almindelig desperat heteroseksuel middelklassemand i midten af 40’erne med kone, børn og job. Han må erkende, at han ikke er en del af det vindende hold i den ny virkelighed. Sibylle Berg lader ham bittert filosofere over samfundets tilstand i et vredt og humoristisk stykke, der portrætterer en generation, som ikke længere ved, om den kæmper for eller mod det normative. En generation, der har svært ved at forholde sig til liberalismens krav om individualisme og pligten til at være lykkelig.

Et oprør mod det politisk korrekte, en heftig musikalsk reaktion på alt dét, der ikke længere må siges. Med VIEL GUT ESSEN giver Sibylle Berg stemme til ’folket’, så både det og hun selv kan skælde ud på det samfund, vi har skabt.

I det østrigske Theater Rabenshofs opsætning (i koproduktion med ARGEkultur, Salzburg) i november 2017 medvirkede indie-rockbandet Kreisky. Bandets forsanger både sang og fremførte monologen i forestillingen.

Sibylle Berg har i et appendix til manuskriptet tilføjet nogle ’ekstra-tekster’, som kan implementeres i selve værket efter behag. Det er heller ikke umuligt for kommende produktioner at indføre steds -og tidsaktuelle referencer efter forfatterens forudgående godkendelse.



Sibylle Bergs kommende skuespil, WONDERLAND AVE., er en science fiction, oprindeligt skrevet til en kunstinstallation af Claus Richter. Det er ’historien’ om en fremtid, i hvilken kunstig intelligens og robotter har overtaget menneskenes rolle på jorden. Opførelsesrettighederne vil tidligst være tilgængelige, når teaterversionen har haft urpremiere på Schauspiel Köln i juni 2018.