Med spot på RICHARD BEAN

RICHARD BEAN er med rette blevet beskrevet af den britiske presse som “en forfatter med en forførende originalitet, med et stort talent for både lattervækkende dialog og en sympatisk forståelse for det menneskelige sinds mørkeste afkroge.”

Vi har i tidligere nyhedsbreve præsenteret hans hysterisk morsomme komedier THE HERETIC, ONE MAN, TWO GUVNORS og YOUNG MARX. Denne gang vil vi gerne fokusere på tre af hans øvrige værker, som er sværere at genrebestemme: Den ‘absurd’-sorte komedie THE MENTALISTS (2002), fisker-dramaet UNDER THE WHALEBACK (2003) og det psykologiske drama KISS ME (2017), som perfekt opblandet med deres alvorlige emner og stiltræk, alle tre lykkes med at udfolde nogle umiskendeligt Richard Bean’ske komedietræk.

Richard Bean (Foto © Johan Persson)

RICHARD BEAN blev født i Hull på Englands østkyst i 1956. Som ung studerede han psykologi på universitetet, og han arbejdede som både psykolog og stand-up-komiker, inden han slog igennem som comedy-tekstforfatter med BBC Radio 4-serien CONTROL GROUP SIX. Bean har siden da skrevet et væld af komedier, som næsten alle har været bestillingsarbejder til Englands førende teatre, heriblandt Royal Court Theatre, National Theatre, Sheffield Crucible, Royal Shakespeare Company, The Globe, Hampstead, Almeida og Bridge Theatre. Han kan fremvise en imponerende værkliste, der ser nogenlunde sådan ud:

TOAST (1999)
MR. ENGLAND (2000)
THE MENTALISTS (2002)
UNDER THE WHALEBACK (2003)
THE GOD BOTHERERS (2003)
SMACK FAMILY ROBINSON (2003)
HONEYMOON SUITE (2004)
HARVEST (2005)
THE HYPOCHONDRIAC (en versionering af Molieres DEN INDBILDT SYGE) (2005)
UP ON ROOF (2006)
IN THE CLUB (2007)
THE ENGLISH GAME (2008)
ENGLAND PEOPLE VERY NICE (2009)
PUB QUIZ IS LIFE (2009)
THE BIG FELLAH (2010)
THE HOUSE OF GAMES (en sceneversion af David Mamets filmmanuskript) (2010)
ONE MAN, TWO GUVNORS (2011)
THE HERETIC (2011)
MADE IN DAGENHAM – the Musical (2014)
PITCARIN (2014)
GREAT BRITAIN (2014)
THE NAP (2016)
KISS ME (2016-17)
THE HYPOCRITE (2017)
YOUNG MARX (2017)

Richard Bean har desuden skrevet radiospillene OF RATS AND MEN (oprindeligt opført som teaterstykke i 1996), YESTERDAY, UNSINKABLE og ROBIN HOOD’S REVENGE.



Steffan Rhodri og Stephen Merchant i ‘The Mentalists’ på Wyndhams Theatre, 2015 (Foto © Helen Maybanks)

Krig, fattigdom, vold, overbefolkning – hvem kan ikke blive skør af at tænke på det?

THE MENTALISTS
2 H
Enakter (ca. 50 minutters varighed)
Dramakomedie
Engelsk originaltekst

I dette korte skuespil, der bringer ikke så få mindelser om det absurde teater, har to midaldrende mænd sat hinanden stævne i et tarveligt hotelværelse i et nedslidt kvarter i London. Ted, der til daglig er ansvarlig for bilparken i et rengøringsfirma, er nervøs og opfarende, mens hans gamle ven, Morrie – en tidligere unisex-frisør med en nebengesjæft som instruktør af amatørpornofilm – lader til at tage det hele mere afslappet.
Morrie er kommet for at filme Ted, som har en messiansk plan om at grundlægge et utopisk samfund baseret på radikal adfærdsspsykologi. I Teds Utopia vil “god adfærd” blive prompte belønnet, mens “dårlig, egoistisk og antisocial adfærd” vil blive straffet, og han vil nu indspille en video for at gøre reklamere for sin vision for fremtiden og for at kunne tiltrække tilhængere til sit højreradikale projekt. Efterhånden som Ted hidser sig mere og mere op og desuden modtager en række mystiske telefonopkald, begynder Morrie at mistænke ham for at være blevet gal.
En række afsløringer om de to kuldsejlede, men alligevel elskelige personer tilføjer nogle mørkere og mere rørende elementer til skuespillet – uden at det derfor mister sit lette komedie-drive. Først mod skuespillets slutning løfter Bean sløret for den bagvedliggende grund til disse to ensomme sjæles fælles behov.

The Independent kaldte THE MENTALISTS “this oddest of ODD COUPLE comedies.” Og fortsatte: “De pragtfulde skuespillerpræstationer og den lattervækkende, rablende dialog gør dette til et hotelværelse, som det kan varmt anbefales at tjekke ind på”. ★★★★




Ed Swidey, Brian Ratcliffe, H. Michael Walls, og Keith Conallen i The Wilma Theaters 2013 opsætning af
Under the Whaleback’ (Foto © Alexander Iziliaev)

Livet blandt fiskere gennem flere årtier

UNDER THE WHALEBACK
6 M + 1 pige (på ca. 9 år)
Drama / Mørk komedie
Engelsk originaltekst

Skuespillet foregår i tre forskellige tidsperioder:
1965: Den purunge sømand, Daz, der netop har påmønstret fiskertrawleren ‘The Kingston Jet’ i Hull, får nys om, at han nedstammer fra en sagnomspunden matros.
1972: Vi møder den nu voksne Daz. Sammen med en gruppe andre industrifiskere kæmper han for at holde trawleren ‘James Joyce’ flydende – midt i en storm ud for den islandske kyst. Men stormen er stærkere end besætningen, og mødet med havets rasen får fatale konsekvenser.
2002: Den nu 54-årige Daz har stiftet familie og arbejder som kustode på et museumsskib i den nedlagte fiskerihavn. En aften efter lukketid dukker en mystisk fremmed op, han kommer med aggressive beskyldninger mod Daz – og tvinger ham til at spille et farligt spil.
Med overraskende drejninger forbinder Richard Bean tre forskellige perioder og lykkes på fornem vis med at beskrive én af verdens farligste beskæftigelser, der for ikke særligt længe siden spillede så vigtig en rolle i vores del af verden. Og Beans brug af den kulsorte humor i stykkets dialog er en kærlig hilsen til det sprog og den omgangstone, som han kender fra de gamle fiskere i sin barndomsby, Hull.

“Imponerende i sin fornemmelse for gennemlevet erfaring. Bean skriver med stor viden og humor om livet blandt industrifiskere” (The Guardian)

“Digtere og dramatikere har glorificeret sømænds bedrifter siden Odysséen af Homer. The Wilma Theater giver os et mere personligt, men ikke mindre inspirerende, bud på genren i teatrets vildt betagende Amerika-premiere på Richard Beans ‘Under the Whaleback'” (The Philadelphia Inquirer)



‘Kiss Me’ på Hampstead Theatre/Trafalgar Studios, 2017 (Foto © Robert Day)

“Må du godt kysse mig? Hvor går grænsen?”

KISS ME
1D / 1H
Drama
Engelsk originaltekst

Et intimt og virkelig smukt kammerspil, der beskriver en række møder mellem en mand og en kvinde – hver gang i det samme værelse, omkring den samme seng.

Vi skriver 1929. Den 32-årige krigsenke ‘Stephanie’ får besøg af den lidt yngre mand ‘Dennis’, der – viser det sig – arbejder som ‘avls-tyr’ for et statsautoriseret firma med at besvangre barnløse enker og hustruer til impotente krigsinvalider. Der skal nemlig hurtigt grundlægges en ny generation af samfundsborgere og fremtidige soldater, efter at så mange hundredtusinder er revet væk af 1. Verdenskrig og Den Spanske Syge.
Det første møde mellem de to mennesker med de påtagede navne (for anonymitetens skyld) er ikke just en succes. Men et par uger senere har ‘Stephanie’ opsporet ‘Dennis’, og han vender tilbage, denne gang uden for ‘tjenestetid’. Sød musik opstår imellem dem, og de bliver ved med at mødes – i alt 16 gange – mens vinter bliver til forår, og forår bliver til sommer.
Under dét, der bliver ‘Dennis’ sidste besøg, falder de to afsløringer, der kommer til at skille dem ad: ‘Stephanie’ er gravid, og ‘Dennis’ er gift…!
KISS ME rummer vidunderlig dialog – af både morsom og smertefuld karakter. De to personers sorg og skyldfølelse over selv at have overlevet, lyser igennem hver scene, og gør dette korte og enkle skuespil til en meget rørende oplevelse.

“Den smukt afbalancerede forestilling fremkalder oprigtig ømhed i det følelsesmæssige sammenstød mellem de to fortabte sjæle.” (The Telegraph)