MED SPOT PÅ CLAUS FLYGARE

claus_flygare

Claus Flygare (foto © Kim Wendt)

CLAUS FLYGARE (født 1945) har igennem det sidste halve århundrede været enormt produktiv – som både dramatiker, satiretekstforfatter, skuespiller og teaterchef. I årene 1974-81 var han forfatter og skuespiller på Jomfru Ane Teatret i Aalborg, og i den forbindelse skrev han nogle af Jomfru Ane Bands bedste sangtekster. Herefter var han i en periode skuespiller på Odense Teater. I 1983 var han medstifter af det visionære Mammutteatret i København, som han fortsat leder sammen med Tina Gylling Mortensen. Som instruktør slog Claus Flygare sit navn fast med forestillingen “Latter” i Kanonhallen i 1995, og han har siden stået bag mange mindeværdige iscenesættelser. Sideløbende med sit teaterarbejde har han leveret tekster til TV-satireprogrammer som “Klikk” og “Den Gode, den Onde og den virk’lig Sjove”.
I 2008 modtog han – sammen med Kari Vidø og Lars Kjeldgaard – en Reumert som årets dramatiker for “Fobiskolen”, som han i lighed med flere af sine andre værker oprindeligt skrev til Mammutteatret.

Ud over skuespillene, som vi præsenterer længere nede i dette nyhedsbrev, har Flygare bl.a. skrevet følgende dramatiske værker:

FOBISKOLEN I-III (2008)
BLEKINGEGADE – en dramatisering af Peter Øvig Knudsens bog (2009)
ÆBLET (sammen med Kari Vidø) (2013)
ET MIRAKEL (2014)
SKIPPER CLEMENT (2015)
DA SKIBET SEJLEDE GRÆD HUN (2016)
FRIHED OG VELFÆRD – 1. del af krøniken LYKKE OG FREMGANG om livet på Lolland Falster (2016)
KRISER OG KÆRLIGHED – 2. del af krøniken LYKKE OG FREMGANG om livet på Lolland-Falster (2017)
DON RANUDO – en bearbejdelse af Holbergs komedie til Grønnegårds Teatret (2017)
AMERIDANSK (2017)

Han skriver for øjeblikket på skuespillet “1943 – MONICA WICHFELD OG VERDENSKRIGEN PÅ SYDHAVSØERNE”


MANDEN DER VENDTE TILBAGE
Claus Flygare
2 D / 4 H
Farce
Dansk tekst

En rablende vanvittig farce, hvis første akt udspiller sig i en bedemandsforretning. Det hele begynder den dag, da den alkoholiserede indehaver, Jørgen, får svar fra lægen på nogle prøver, der ikke giver grund til den store optimisme for hans fremtid. Samtidig får hans assistent et voldsomt angstanfald, alt imens forretningen invaderes af et meget dominerende ægtepar, der vil have arrangeret en begravelse. Som handlingen skrider frem, bevæger vi os af sted til snart en teatergarderobe på et provinsteater for at ende i en luksuriøs villa ved Øresunds kyst. Alle personerne bliver hvirvlet rundt, mister fodfæstet, finder det igen og oplyses langsomt af en mild, klar og meget kærlig stemning. Alt sammen bevidnet af en mystisk, spøgelsesagtig herre, som ingen af de andre kan se, men som ender med i den grad at sætte sig spor i de levendes verden.

Pressen skrev:

“Claus Flygare har en skæv, makaber humor trænet op gennem år med teater, tv- og radiosatire. Han ser med et blik som en laserstråle det absurde i en situation. En komedie? Nej, en farce af den type, som ABC-Teatret trak fulde huse til i Klaus Paghs tid.” (Ekstra Bladet)

“Et veritabelt festfyrværkeri af rammende replikker og absurde situationer. Her er virkelig en livserfaren og sort humorist på færde med en vaskeægte røver- og svindlerkomedie, tilsat en køn kerne af moralitet – en mild prædiken mod menneskelig egoisme og grådighed […] Det er altså en skøn komedieaften, der bydes på
… KORS, HVOR VI GRINEDE.” (Henrik Lyding, Jyllandsposten)


8268726-saxo-photo

Edith Södergran (1892-1923)

JEG ER INGEN KVINDE
Claus Flygare
5 D / 5 H
Drama
Dansk tekst

Et poetisk drømmespil om ét af de mest fremtrædende navne i den nordiske modernisme: den finlandssvenske lyriker, Edith Södergran, der levede en stor del af sit alt for korte liv i Rusland, før hun døde af tuberkulose i 1923. Stykket følger Ediths liv og virke set i lyset af markante hændelser, strømninger og skikkelser i tiden, herunder den russiske revolution, futurismen, psykoanalysen, feminismen, Nietzsche, Freud, Mejerhold og Stravinskij. Med biomekaniske optrin, Kong Ubu’ske scenarier og natlige dialoger med selveste Zarathustra har Claus Flygare forfattet et brændende varmt portræt af et menneske, der i den grad ville livet – og som med sin stærke lyrik blev inspirationskilde for de efterfølgende generationer af kunstnere (bl.a. danske Michael Strunge). Et begavet og fængslende skuespil med store sceniske muligheder.


PASOLI~1

’PPP – Pier Paolo Pasolini’, som var skuespillets oprindelige titel, i Mammutteatrets opsætning på NyAveny, 2009 (foto © Per Morten Abrahamsen)

PASOLINI
Claus Flygare
2 D / 6 H
Drama
Dansk originaltekst, engelsk og italiensk oversættelse

Historien om én af de mest kontroversielle og omdiskuterede kunstnere i nyere tid. Pier Paolo Pasolini (1922-75) vokser op under det fascistiske styre i Italien og kæmper hele sit liv en indædt personlig og politisk kamp mod enhver form for fascisme – både den udtalte og den mere skjulte. Det er historien om en mand, der bruger hele sit liv på at finde sandheden i sig selv og sin kunst. Hans liv er et kunstværk med døden som den absolutte finale. Han står udenfor, og er den dag i dag en fantastisk inspirationskilde i forhold til at være modig og kompromisløs i sin kunst og i sit liv. Flygares PASOLINI er et dramatisk og billedmættet skuespil, der i 5 akter kronologisk skildrer forfatteren/digteren/dramatikeren/filminstruktørens livsforløb bygget op af scener fra titelpersonens egne værker.

“Det er lykkedes Claus Flygare at komponere et uimodståeligt manuskript med replikker, der rammer Pasolinis eksistentielle drifter med præcision og kærlighed. Forestillingen er både frimodig og frivol – så smuk og overdådig som en vandretur i gyderne i Rom.” (Information)

★★★★ “Komik og patos går hånd i hånd i »PPP« på Mammutteatret” (Berlingske Tidende)

★★★★ “Det er dramatik, der vil noget andet og særligt: Flå os ud af politisk farveløshed. Med rå midler” (Gregers Dirckinck-Holmfeld)


S

“Den Danske Borgerkrig 2018-24”, Nørrebro Teater (foto © Büro Jantzen)

DEN DANSKE BORGERKRIG 2018-24
Claus Flygare, efter Kasper Colling Nielsens roman
4 D / 5 H
Drama
Dansk tekst

En dramatisering af Kaspar Colling Nielsens roman fra 2013: Danmark er i borgerkrig. Folket har fået nok af finanskrise og brudte valgløfter, og ved frontlinjen på Dronning Louises Bro er Henry og hans elskede Leonora klar til kamp. 450 år senere møder vi Henry igen. Han og hunden Geoff lever et evigt ubekymret liv godt hjulpet på vej af et avanceret stamcelleprogram, der ikke bare holder mennesker i live, men også giver deres kæledyr menneskelige egenskaber. Trods uendelig rigdom og luksus slipper Henry dog ikke for at gøre op med fortiden.

DEN DANSKE BORGERKRIG 2018-24 er en fortælling om, hvad der kan ske, når demokratiet smuldrer, og mennesket mister troen på kærligheden og fællesskabet.

“Claus Flygare () har forvandlet romanen til dramatik – med stærk sans for mundrette replikker og heftige kontraster i den vilde undergangsskildring. Men også med et herligt flow, der hele tiden får den uhyrlige beretning om et voldsdrevet Danmark og en stamcelleudødeliggjort overklasse til at sitre som uafrystelig og grotesk dramatik.” (Information)


Håbet (Per Morten Abrahamsen)

Per Morten Abrahamsens plakatfoto til “Håbet er lysegrønt”, Mammutteatret på Edison

HÅBET ER LYSEGRØNT
Claus Flygare og Kaspar Colling Nielsen
4 D (+ 5 kvindelige statister)
Satirisk tragikomedie
Dansk tekst

Ulvene har invaderet landet. De sniger sig ind overalt og skaber frygt og rædsel – og kultforfatteren Bolette Lunds lyrik er det eneste, der kan slå ulvene tilbage. Bolettes identitetspolitiske digte er nemlig så potente, at de kan dræbe! Der er vokset en gigantisk personkult op omkring hende, en eksplosivt voksende læserskare, der følger Bolette overalt. For læserne er Bolette og hendes digte nemlig svaret i en tid med uoverskuelige spørgsmål.

HÅBET ER LYSEGRØNT er en satirisk komedie – med sin egen twistede magiske realisme – om vores behov for at finde og dyrke ledertyper, der kan vise vej i en uoverskuelig tid båret af frygt og forvirring.

“Tindrende aktuel… Rammer lige ind i en politisk debat… En rigtig Mammut-forestilling, på kanten af virkeligheden og det glade vanvid. For i fremtidsforfatteren Kaspar Colling Nielsen har instruktøren og dramatikeren Claus Flygare fundet den rette makker. Historien flyder godt, dialogen er morsom, og man er i tvivl om meningen med det hele.” (Kulturkupéen)

claus_flygare2

Claus Flygare (foto © Tina Leweson)