JEG LØBER – Line Mørkeby

Anders Juul i JEG LØBER, DKT - II

JEG LØBER, Det Kongelige Teater 2017 © Camilla Winther


JEG LØBER

1 H
Monolog
Dansk originaltekst

En mand begynder at løbe få timer efter, der er blevet slukket for hans kræftsyge 6-årige datters respirator. Han løber, og han kan ikke stoppe igen. For midt i sorgen og det tab og den uretfærdighed, der rammer ham, åbner løbet sig til en tilstand, hvor han føler sig let og fri og stærk. Hvor han kan trække vejret. Og hvor han måske kan komme tættere på sin afdøde datter. Med udgangspunkt i journalisten Anders Legarth Schmidts oplevelser og erfaringer, der er formidlet gennem en blog i Politiken, åbner værket for spørgsmålet om, hvordan man overlever at miste et barn. JEG LØBER handler om at løbe. Men den handler også om magtesløshed over for sygdom. Og om døden og sorgens rolle i et samfund, der fortrænger døden som et vilkår.

Værket kræver en skuespiller i god form, da monologen skal fremføres under løb.

 

ANMELDELSER

★★★★★ “Det bliver hverken for sentimentalt eller usentimentalt” – Politiken

★★★★★ “Jo, teatret er også et sted, hvor vi kan tale om det, der gør ondt og føle os selv. JEG LØBER er på alle måder en stærk forestilling. Man bliver glad for at have set den, selv om man måske ikke umiddelbart bliver glad af at se den.” – Berlingske

★★★★★ “Teater som et rekviem over tabet af det dyrebareste i verden” – Jyllands-Posten

★★★★★ “Som samfund gemmer vi døden væk, men Jeg løber har det modsatte ærinde, og uddyber i faktuelle detaljer og bevægende poesi alt den sorg, smerte og afmagt, der følger med tabet” – iscene.dk

★★★★★ “Kunst er våbnet” – Frederiksborg Amts Avis

★★★★★ “en historie, der er relevant for alle, gamle som unge, salige som sorgfulde” – Arbejderen

★★★★★ “Der er den rette mængde dybde, seriøsitet og mørke, men man kan også fornemme lyset for enden.” – UngtTeaterblod

★★★★ “En temmelig rystende monolog. Nærgående og modig. For Anders Juul [forestillingens skuespiller på Det Kongelige Teater, red.] en monumental kraftpræstation. For Line Mørkeby et dyk ned i hendes dramatiske variations-kapacitet” – GregersDH