Fire bud på dramatisk sommerlæsning!

The Pulverised
PULVERISED på Arcola Theatre, London 2017, (Foto © Tristram Kent)

PULVÉRISÉS
Alexandra Badea (RUM)
2 D / 2 H
Drama
Fransk originaltekst, engelsk oversættelse

“Stop ræset. Stop tiden. Stop pengene. Stop frygten. Stop alt, der har gjort den menneskelige race så bitter.”

En kvalitetskontrollør fra Frankrig, en callcenter-manager fra Senegal, en fabriksarbejder fra Kina og en ingeniør fra Rumænien. De lever adskilt fra hinanden, men arbejder 24/7 for den samme multinationale virksomhed. Når arbejdet ikke kender nogen grænser, hvad er så omkostningen?
PULVÉRISÉS er et stærkt og foruroligende portræt af globaliseringen og dens omfattende indflydelse på vores liv.

Alexandra Badeas skuespil vandt det franske kulturministeriums ’Grand Prix de la Littérature Dramatique’ i 2013 og har haft mange europæiske opsætninger – bl.a. i Frankrig, England, Belgien, Tyskland, Grækenland, Østrig og Schweiz.

– “Overbevisende og skræmmende… Badea spidder vores eksplosivt globaliserede verden” (Evening Standard)
– “En stærk beskrivelse af de komplekse mekanismer bag økonomisk undertrykkelse… emmer af intimitet, nærhed og af en lyrisk, næsten besværgende fortryllelse” (Aleks Sierz)
– “Et brutalt, men vigtigt skuespil” (Theatre Bubble)

smallAlexandra Badea
ALEXANDRA BADEA (født 1980 i Rumænien) er både dramatiker, scene -og filminstruktør. Hun har boet i Frankrig siden 2003, og hendes 7 skuespil og 1 roman er alle skrevet på fransk. (Foto © Liova Jedlicki)


 

the_burn_steppenwolf
Fra venstre: Phoebe Gonzáles (Mercedes), Dyllan Rodrigues-Miller (Shauna), Birgundi Baker (Tara), Nina Ganet (Andi) og Erik Hellman (Erik) i Steppenwolf for Young Adults’ uropsætning af “The Burn”, skrevet af Philip Dawkins og instrueret af Devon de Mayo. “The Burn” spillede fra 17/2–10/3 2018 på Steppenwolf’s Upstairs Theatre, 1650 N Halsted Street, Chicago, Illinois. (Foto © Michael Brosilow.)

I cyberspace er er ingen, der kan høre dig skrige!

THE BURN
Philip Dawkins (USA)
4 D / 1 M
Drama (hovedsageligt for et ungt publikum og deres forældre)
Engelsk originaltekst

Tre skolepiger fra 9. klasse udsætter en konservativt kristen klassekammerat for online-mobning, mens deres unge mandlige lærer – en eks-alkoholiker, der engang drømte om et liv inden for teatret – forsøger at standse dem. Lærerens forsøg på konfliktløsning ved at engagere alle 4 piger i en skoleopsætning af Arthur Millers ‘The Crucible’ får bagslag, og online-mobningen eskalerer til brutal IRL- (’In Real Life’) mobning, som ikke står tilbage for den heksejagt, Miller beskriver i sit klassiske skuespil.

Mod skuespillets slutning vendes situationen på hovedet, bødlerne bliver ofre – og Dawkins får i både ord og handling stillet spørgsmålstegn ved det gavnlige i vedtagne modsætningsforhold som god/ond, etisk/uetisk, gudstro/ugudelighed.

Et velskrevet og sit alvorlige tema til trods også meget morsomt skuespil, i hvilket både mobbere og ofre tages overraskende alvorligt af forfatteren, der insisterer på alle karakterernes intelligens og rigt facetterede følelsesliv.

“THE BURN styrer på fornem vis fri af alle klichéer og undersøger privatlivets grænser, ytringsfrihed og selve begrebet ærlighed” (Stage and Cinema)

Philip Dawkins
PHILIP DAWKINS (her fotograferet af Nicole Radja) er et etableret teaternavn i Chicago, hvor han underviser i at skrive dramatik på tre forskellige universiteter. Han har modtaget et hav af priser for sine skuespil, hvoraf mange først og fremmest er skrevet til et ungt publikum.


 

lechat_book_cover
Bogomslag til den franske 2007-genudgivelse af LE CHAT
(Værk nr.14321 © Livre de Poche)

Uhyggeligt! Morsomt! Absurd!

LE CHAT
Blandine Stintzy og Christian Lyon (FR)
efter Georges Simenons roman
1 D / 1 H
Gyserkomedie
Fransk originaltekst, engelsk oversættelse

Et ægtepar i begyndelsen af 70’erne, Emile og Marguerite, tilbringer tiden i deres lejlighed i Paris med at vente på den andens død. De har ikke talt til hinanden i årevis, men i stedet kommunikeret gennem små, ondskabsfulde sedler. Emile beskylder sin kone for at have forgivet hans elskede kat, mens hun uafladeligt minder ham om, at han har dræbt hendes papegøje, som nu – udstoppet! – våger over deres forpestede samliv.
Dag ud og dag ind sidder Emile og Marguerite tavse i hver sin lænestol, de køber ind og laver mad hver for sig, de sover i adskilte senge. De har sat hinanden skak og har ikke andet end de daglige rutiner tilbage – ikke ulig personerne i Becketts “Endgame”. Men selv om deres hverdag er et helvede, skal de snart opdage, at de heller ikke kan leve uden hinanden!
Den belgiske krimimester, Georges Simenon, skildrede med sin korte roman fra 1967 et ægteskab, der udelukkende er indgået for at dække et fælles behov for at undgå ensomheden, og følger det til dets totale ødelæggelse. Skuespillets handling udspiller sig over en periode på adskillige år og krydsklipper behændigt mellem tre stadier af Maguerites og Emilies parforhold: Deres første tid sammen, derefter ’bitterhedens æra’ – og sluttelig ’den kolde krig’! Med en slutning mørkere end nogen hos Beckett – eller i Simenons øvrige værker.

“Chokerende gode præstationer! To sjæle pilles fra hinanden for øjnene af os” (Le Figaro Magazine)

“En vellykket dramatisering af Simenons roman – forgyldt af to blændende og karismatiske skuespillere” (Culture-tops)

georges_simeon
Georges Simenon, (Foto © Victor Diniz)

GEORGES SIMONEON (1903-1989) var en belgisk forfatter, der skrev på fransk. Han er især kendt for sine 75 romaner og 28 noveller om kriminalkommissær Maigret. Men derudover skrev han yderligere mindst 117 romaner og 134 noveller under eget navn samt næsten 200 romaner og 1000 noveller under forskellige pseudonymer. På trods af litteraturkritikernes ofte kølige modtagelser af hans værker er Simenon én af det 20. århundredes mest oversatte og læste forfattere.
Hans skrivestil er ekstremt økonomisk, uden litterær finesse – men til gengæld enormt klar og atmosfærefyldt. Simenons prosa udmærker sig bl.a. ved dens chokerende præcise fremstillinger af det ’afklædte menneske’ – det menneske, der kommer til syne, når alle masker er faldet.


 

04-ariel-full-set-b
RETURN TO THE FORBIDDEN PLANET, Hessle Theatre Company, Hull 2014,
(Foto @ John Drury)

RETURN TO THE FORBIDDEN PLANET
Bob Carlton (UK)
Inspireret af filmen “Forbidden Planet”, med venlig tilladelse fra Turner Entertainment Co.
7 D / 4 H (+ kor)
Musical
Engelsk originaltekst, dansk oversættelse
Solgt til opførelse i Sverige

En forrygende og respektløs musical med den bedste musik fra rockens barndom. Forlægget er b-sciencefiction-filmen ”Forbidden Planet” fra 1956, der selv havde Shakespeares ”Stormen” som forlæg, og den gamle mesters blankvers skinner da også igennem i replikkerne.
Handlingen tager sin begyndelse ved optagelserne til det 278. afsnit af rum-sæbeoperaen “Kaptajn Tempest på nye rum-eventyr”: Vores heltes rumskib nødlander på planeten D’Illyria, der er beboet af den skumle videnskabsmand, dr. Prospero, hans underskønne datter, Miranda, en trofast robot på rulleskøjter ved navn Ariel – og desuden et uregerligt monster, fremmanet af Prosperos underbevidsthed – med fangarme, der gennemborer rumskibet!

RETURN TO THE FORBIDDEN PLANET anses for at være teaterhistoriens første ’jukebox-musical’ og er pakket med rock ’n roll-klassikere som ’Heard it Through the Grapevine’, ‘Young Girl’, ‘Good Vibrations’, ‘Wipe Out’ og ‘Gloria’.
Den originale London-opsætning vandt en Olivier Award for Bedste Musical i 1989.

Anmelderne har bl.a. skrevet om tidligere opsætninger af værket:

– “Det bedste rock ’n roll-show i byen… Man kan umuligt lade være med at grine ad de dødsforagtende ordspil… og måden, hvorpå sangene er integreret i handlingen forekommer fuldstændig logisk” (Daily Express)
– “Gør jer klar til at danse mellem stolerækkerne”. (Time Out)
– “Kitchet, campet, respektløst – ganske enkelt en fryd… Et kult-hit”. (Daily Mail)

Göteborgsoperan har premiere på RETURN TO THE FORBIDDEN PLANET den 15. marts 2019.

BOB CARLTON

Bob Carlton blev født i Coventry, England, i 1950. Han begyndte sin karriere som scenetekniker og siden som instruktørassistent på forskellige teatre i midt-England. Fra 1979 til 1984 var han kunstnerisk leder af London Bubble Theatre Company, der spillede i et cirkustelt – og det var bl.a. her, RETURN TO THE FORBIDDEN PLANET så dagens lys. Derefter helligede han sig TV-arbejde, som bl.a. inkluderede instruktion af 40 afsnit af soap-operaen ’Brookside’. 1997-2014 var Bob Carlton kunstnerisk leder af Queen’s Theatre i det østlige London, hvis publikumstal og økonomi han fik vendt fra skrantende til imponerende godt. Af andre nævneværdige værker af Bob Carlton bør nævnes FROM A JACK TO A KING (Macbeth med Elvis-sange), YOU’LL NEVER WALK ALONE (en musical om Liverpool-fodboldfans), KEEP ON RUNNING (en rock ’n roll-musical-udgave af Carmen sat i Londons ’swinging sixties’) samt en lang række vildt populære juleshows for Everyman Theatre i Liverpool. I 2014 trak Carlton sig tilbage fra chefjob og instruktøropgaver for at hellige sig sin forfattervirksomhed. Han døde efter kort tids sygdom i januar 2018, 67 år gammel.