David Hare

 

David Hare in Allen Ginsberg’s study © Bronwen Sharp

 

David Hare (født 1947) er en engelsk dramatiker, filmmanuskriptforfatter og teater- og filminstruktør. Hare er formodentlig bedst kendt for sit teaterarbejde, men har også haft stor succes med sit filmarbejde for hvilket han bl.a. har modtaget Oscar-nomineringer for bedste filmmanuskript. Ud over Oscar-nomineringerne er Hare blevet nomineret til adskillige Golden Globe og Tony Awards og har vundet BAFTA og Laurence Olivier Awards. Hare er uddannet fra Jesus College, Cambridge.

Læs om nogle af David Hares værker i nedenstående og bestil hans tekster til læsning.


MY ZINC BED
1 D / 2 H

Et usædvanligt og gådefuldt skuespil om mennesker uden religiøs eller politisk tro og om hvad, der kan overtage dette tomrum inden obduktionsbordet af zink venter forude. Stærke lidenskaber og ensom smerte skjules bag en sofistikeret dialog i dette mesterligt skrevne værk.

MY ZINC BED


THE BLUE ROOM
1 D / 1 H

En moderne version af Arthur Schnitzlers berømte REIGEN, især kendt fra Max Ophulls 1950´er-film LA RONDE. En raffineret og kapriciøs komedie om sex – en cirkulær kæde af seksuelle møder mellem to karakterer. Ti scener, hvor én karakter fra den forrige scene går igen i den næste.

THE BLUE ROOM


BREATH OF LIFE
2 D

Madeleine Parker er en pensioneret konservator, som bor alene på Isle of Wright. En dag får hun uventet besøg af Angela Beale, en populær forfatter, som hun har mødt en gang tidligere. De to kvinder har delt den samme mand, som imidlertid har forladt dem begge til fordel for en yngre kvinde – og nu forsøger de at forstå hvad der egentlig skete dengang.

BREATH OF LIFE


SKYLIGHT
1 D / 2 H

På en bitter-kold aften i London får lærerinden, Kyra, uventet besøg af sin tidligere elsker, Tom, en succesfuld og karismatisk restauratør, hvis kone nu er død. Som aftenen skrider frem, forsøger de to at genoplive deres tidligere så passionerede forhold, men kun for at finde sig selv fastlåste i en kamp af modsatrettede ideologier og gensidigt begær: Det er opgøret mellem manden, der har alt undtagen kærligheden, og kvinden, der har engageret sig i at gøre andres liv meningsfyldte, men som samtidig har forsaget sit eget.

SKYLIGHT


VERTICAL HOUR
2 D / 3 H

“In combat medicine, there’s this moment … after a disaster, after a shooting-there’s this moment, the vertical hour, when you can actually be of some use.” Stykket blev uropført på Broadway i 2006 med Julianne Moore i rollen som amerikaneren Nadia Blye, en tidligere krigskorrespondent, der nu underviser i statsvidenskab på Yale. På en kortvarig rejse til England med sin kæreste, befinder hun sig snart i en ny krigszone, da hun introduceres for hans far, en anerkendt britisk doktor, Oliver, hvis kultur og tanker om verden bliver en uventet overraskelse og en stor udfordring for hende og hendes forhold til familien. Nadia mener, at det er USA’s pligt at løse andre landes problemer og ser invaderingen af Irak som nødvendig. Oliver derimod har været imod krigen fra begyndelsen og ser den som en katastrofal og forkludret operation. Dette er en intelligent tekst om international politik og om hvordan mennesker fra forskellige kontinenter ser verden forskelligt. Et tætpakket stykke med gode roller om politik, kærlighed og etik.

VERTICAL HOUR, THE