CUT // af Linda Klein

Anmelderrost ungdomsstykke om cutting

 

CUT//, Hvid Støj Sceneproduktion

 

CUT//
Af Linda Klein (DK)
1-2 D
Ungdomsstykke
Dansk originaltekst, engelsk og norsk oversættelser

Nanna er født med horn i panden, men fik dem fjernet allerede som spæd. Nu er hun er blevet teenager med et selvværd, der hænger nede under gulvbrædderne. Hun er overbevist om, at der er noget galt med hende. Hun isolerer sig og gør skade på sig selv i det skjulte – kun veninden Astrid kender til det og opfordrer hende gang på gang til at fortælle det til sin mor. Men det er svært, når Nannas mor mest af alt er optaget af at holde på formerne og Nannas forestående konfirmation.

I en verden, hvor tiden er opløst, skildrer CUT// på fineste vis tabuet, ensomheden og den til tider overdrevne selvbevidsthed, som mange teenhttps://nordiska.dk/?post_type=aktuelt&p=120040&preview=trueagere kæmper med.

 

ANMELDELSER

“Der er en klaustrofobisk tilbageholdthed over det hele, ligesom teksten også skæres op i små, tøvende bidder. Man kan næsten ikke trække vejret. En ultrapræcis registrering af et liv som cutter”.
***** Monna Dithmer, Politiken

“…en stærk psykologisk forestilling med masser af empati og indre dramatik… Forestillingen er ikke ude på at forklare, moralisere eller helbrede. I stedet for tager stykket fat i nogle universelle problemer, som mange unge piger (og drenge) vil kunne genkende. Der er således masser af stof at tage fat på for de lærere, der tør kaste sig ud i emnet”.
Christian Sigersted Larsen, Folkeskolen

“… Linda Klein har skrevet en pausefyldt tekst, som i sig selv er ‘skåret itu’ved mikse tid, sted og handlinger. Glimt fra Nannas fødsel klippes sammen med Nannas utilstrækkelighedstanker og følelser af ikke at være klog, smuk, rar og dygtig nok, med hendes mobilsamtaler (dels med den eneste veninde der kender til hendes cutting og de veninder hun lyver sig til ikke at kunne mødes med fordi hun ved at de foretrækker hinanden), og med morens liv, der er præget af skuffelser i arbejdslivet og en manglende føling med og mod på at nærme sig datterens liv. Det sidste åbner stykket til slut op for en ændring på, ligesom det undervejs antyder at Nanna selv gør noget for at slippe fri af sin cutting. Teksten tydeliggør i det hele taget, at det er vigtigt at kikke både ‘ind i’ Nanna og se på relationer. At forstå at en cutter er fanget i sin egen afmagt og uforståelse overfor det hun gør, og at det er nødvendigt at det er den nære omverden, som hører de unges nødråb og åbner døren ind til dem…. Den kunstgjorte måde skaber stærke billeder og skaber samtidig en distance. En afstand som gør at det primære publikum af unge teenagepiger givetvis lettere kan og tør nærme sig et emne som er forbundet med så megen sårbarhed, blufærdighed og skam”.
Kirsten Dahl, Børneteateravisen

“Det danske børneteater har … nogle helt unikke kvaliteter … En af dem er, at forestillingerne tit handler om emner, der er tabubelagte og svære at snakke om, men som børnene kender fra deres hverdag. Ensomhed, mobning, sorg, forholdet til forældre, usikkerhed, kærlighed og sex er nogle af de emner, der tages op med helt forskellige indgangsvinkler. Forestillingen ‘Cut//’ er et eksempel på, hvor enkelt og vedkommende et dystert emne kan formidles, så det fremstår smukt og skrøbeligt … De fleste piger ville kunne genkende glimt af sig selv i Nannas selvdestruktive tanker… I ‘Cut//’ bliver man ikke præsenteret for nogen løsning på problemerne. Man bliver ikke overdænget med fakta om fænomenet selvskade. Eller nogen forklaring på, hvorfor Nanna har det sådan. Man får bare et ganske lille indblik i, hvordan det føles. Der er ingen happy end, nej. Men en dør åbnes til allersidst og måske …”
Astrid Myhrup, Politiken

 

♦ ♦ ♦

 

Linda Klein © Max Noble

 

Linda Klein er uddannet børne- og ungdomsdramatiker og har skrevet manuskript til de roste forestillinger CUT// og [tanke]RUM, begge for hvid støj sceneproduktion. Linda er desuden forfatter til flere bøger – de fleste for børn – og er cand. mag. i engelsk og dramaturgi. Hun er født i Schweiz af en engelsk mor og tysk-dansk far, men har boet i Danmark det meste af sit liv.