Årets Reumert 2019

Der var adskillige Nordiska-titler repræsenteret ved dette års Reumert uddeling.

 

ÅRETS REUMERT 2019 © Agnete Schlichtkrull

 

Læs mere om de Reumert-vindende og -nominerede værker her:

 

MED MIG SELV I MINE EGNE ARME, Revolver på Republique 2019 © Peter Abrahamsen

 

Christina Hagen var nomineret i kategorien Årets Dramatiker for

MED MIG SELV I MINE EGNE ARME

Af Christina Hagen

1 D

Monolog

Hvorfor går vi ud fra, at det vigtigste i en kvindes liv er at blive mor? MED MIG SELV I MINE EGNE ARME er en monolog om det svære valg mellem moderskab og frihed. Et opgør med tabuer, kønsroller, fordomme og den almindelige feelgood forståelse af, hvad moderskab er. “… man kunne også få et barn? Ej, shit. Lidt uhyggeligt alligevel. Men jo, jeg skal føde en baby. En lille slimet badebold, der vil arve min tæveagtige overfladiskhed og min dårlige begavelse…

 

♦  ♦  ♦

 

4.48 PSYCHOSIS, Aarhus Teater 2018 © Anna Marín Schram

 

Sargun Oshana vandt prisen som Årets Instruktør, Mette Døssing var nomineret som Årets Skuespillerinde, og Aarhus Teater var nomineret i kategorien Årets Skuespil for

4:48 PSYCHOSIS

Af Sarah Kane

Variabel caststørrelse

Drama

Denne meget stærke og gribende teatertekst skrev Sarah Kane, kort før hun hængte sig den 20. februar 1999. Titlen henviser til den tid på morgenen, hvor menneskets tilstand siges at være på sit laveste og mest sårbar. 4.48 fremtræder som et magisk dødstidspunkt, på samme måde som klokken fem om eftermiddagen var det hos Lorca.
Det er umuligt ikke at tænke på Sarah Kanes’s personlige dybe fortvivlelse. Teksten er så autentisk realistisk som et selvmordsbrev, men den fremstår samtidig alment, skrevet af en betydelig digter. Den vold og råhed, som har kendetegnet Kane’s tidligere skuespil, er også tilstede her, men den er vendt indad som selvdestruktion. Råheden får imidlertid også et lyrisk udtryk og teksten gør stærkt indtryk med sine rødder dybt i hjertets sorteste kroge. 4.48 kan fremføres af et ikke nærmere bestemt antal skuespillere m/k.

 

♦  ♦  ♦

 

CAT ON A HOT TIN ROOF, Betty Nansen Teatret 2018 © Christian Friedländer

 

Minna Johannesson var nomineret som Årets Instruktør og Betty Nansen Teatret var nomineret i kategorien Årets Skuespil for

CAT ON A HOT TIN ROOF

Af Tennessee Williams

4 D / 8 H / 4 børn

Drama

Big Daddy har fødselsdag og har inviteret børn og børnebørn til fest. Han ved ikke, at han praktisk talt ligger for døden. Det gør resten af familien til gengæld i allerhøjeste grad, og fødselsdagsfesten udvikler sig til et arveretligt rivegilde af den mest kaotiske skuffe. Og mens børnene vælter huset og den eneste ikke-familiære gæst sætter sig ved klaveret, kommer jalousi, skyldfølelse, vrede og fortielser op til overfladen, og den faste familiestruktur smuldrer mellem hænderne på festgæsterne.

Når dagen er omme, er et spind af løgne og et livs forstillelser blotlagt hos en familie, der indtil da har støttet sig til bekvemme livsløgne om kærlighed og hengivenhed.

Kort sagt: En helt almindelig fødselsdag i kernefamiliens skød.

 

♦  ♦  ♦

 

AMADEUS, Det Kongelige Teater 2019 © Camilla Winther

 

Søren Sætter-Lassen vandt en pris for sin mandlige hovedrolle som Salieri i Det Kongelige Teaters opsætning af

AMADEUS

Af Peter Shaffer

3 D / 11 H (variabel caststørrelse)

Drama

AMADEUS tog en Tony Award for bedste stykke og en Oscar for bedste film. Dette udfordrende værk væver en konfrontation af middelmådighed og genialitet sammen til en fortælling med åndeløst spændende dramatisk styrke. Antonio Salieri er en anerkendt komponist ved den østrigske kejsers hof. Det store musikalske geni, Wolfgang Amadeus Mozart, gør nu sin entré. Salieri har overgivet sig selv til Gud i håbet om at realisere sin eneste ambition i livet – at blive en betydningsfuld komponist.

 

♦  ♦  ♦

 

ANNA SOPHIE HEDVIG, Odense Teater 2018 © Emilia Therese

 

Peter Schultz og Ditlev Brinth vandt for deres scenedesign og Jacob Schjødt var nomineret for sin instruktion af Odense Teaters opsætning af

ANNA SOPHIE HEDVIG

Af Kjeld Abell

10 D / 11 H (variabel caststørrelse)

Drama

Abells bedste skuespil og vores bedste modstandsdrama. På det overordnede plan er stykket et opgør med den danske politik op til besættelsen, og skulle det senere vise sig, en forudanelse om den officielle danske samarbejdspolitik under besættelsen. Vi befinder os i et overklassehjem med pige i huset og skødehund til adspredelse. Radioen er forestillingens gennemgående symbol på den verden, der leves udenfor. Provinslærerinden Anne Sophie Hedvig er dukket uventet op hos sin kusine – Fruen i huset. Aftenen står på forretningsbesøg og Anna Sophie Hedvig sidder beskedent og tavs under det meste af middagen, indtil emnet mord bringes på banen. Spørgsmålet er om det ikke er tilladt at forsvare sin egen lille verden, inden den angribes, og om det ikke er de små verdener der tilsammen udgør den store?

Den tidløse moral er den enkle: at det kan være nødvendigt at bekæmpe tyranni med vold, mens tid er, og at det nytter. Den grå provinslærerindes sypose rummer stadig kræfter, der kan sende en lavine gennem dagligstuen.

 

♦  ♦  ♦

 

ORLANDO, Betty Nansen Teatret 2018 © Natascha Thiara Rydvald

 

Maja Ravn var nomineret for scenografien for Betty Nansen Teatrets opsætning af

ORLANDO

Af Virginia Woolf, bearbejdet af Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs

2 D / 3 H (variabel caststørrelse)

Drama

Virginia Woolfs vilde klassiker fra 1928 tages under kærlig behandling i denne nye bearbejdelse. Tiden, livet, kønnene og døden er opløst i fortællingen om den unge, smukke litteraturelskende Orlando, der bevæger sig gennem fire århundreders kunsthistorie og undervejs skifter køn, som det naturligste i verden.

Orlando kom til verden under Elizabeth den 1. af England. Vi møder ham som en smuk sekstenårig dreng. Vi møder hende som fascinerende trediveårig kvinde. Vi møder ham i Konstantinopel og under en isvinter på Themsen, og vi oplever hendes liv i det victorianske London. Og hele tiden kredser vi med hende om livets eksistentielle grundspørgsmål: Hvem er vi, hvorfor er vi det, og hvordan holder vi op med at være, hvem vi er. På en gang en farverig sladderhistorie, en brusende fantasy-fortælling og et betagende blik ind i sindet.

 

♦  ♦  ♦

 

SHAKESPEARE IN LOVE, Østre Gasværk Teater 2019 © Miklos Szabo

 

… og Maja Ravn var også nomineret for sin scenografi for Østerbro Teaters opsætning af

SHAKESPEARE IN LOVE

Af Marc Norman, Tom Stoppard og Lee Hall

6 D / 18 H (variabel caststørrelse)

Komedie

Unge William Shakespeare har skriveblokering. Premieren på hans nye skuespil nærmer sig, og han lider under et desperat behov for inspiration. Men så finder han sig en muse – Viola. Denne smukke, unge kvinde er Wills største beundrer og vil ikke lade sig bremse at noget (end ikke loven) for at kunne medvirke i hans næste skuespil.
På en baggrund af identitetsforviklinger og skruppelløse intriger blomstrer Wills kærlighed til Viola og inspirerer ham til at skrive sit største mesterværk, ROMEO OG JULIE.

 

♦  ♦  ♦

 

DIE PRÄSIDENTINNEN, Det kongelige Teater 2018 © Camilla Winther

 

Stine Schrøder Jensen var nomineret i kategorien Årets Kvindelige Ensemblerolle for sin rolle i Det Kongelige Teaters opsætning af

DIE PRÄSIDENTINNEN

Af Werner Schwab

3 D

Komedie

”Selv om lortet er usynligt for de fleste, betyder det ikke, at det ikke eksisterer. Eller at der ikke er nogen, der skal tage hånd om det.” Tre rengøringskoner i den nederste del af samfundet tørner sammen og punkterer hinandens livsløgne. DIE PRÄSIDENTINNEN er et sønderrivende råb fra samfundets bund. Europas skraldespand. Et råb der høres endnu i dag. Stykket giver på brutal og humoristisk vis stemme til dem, der bogstavelig talt tager hånd om lortet. Stilen er brutal i sit udtryk. Alt udpensles – og det er stærkt underholdende.

 

♦  ♦  ♦

 

BIEDERMANN UND DIE BRANDSTIFTER, Aarhus Teater 2018 © Emilia Therese

 

Morten Suurballe var nomineret i kategorien Årets Mandlige Ensemblerolle for sin rolle i Aarhus Teaters opsætning af

BIEDERMANN UND DIE BRANDSTIFTER

Af Max Frisch

2 D / 5 H

Komedie

BIEDERMANN UND DIE BRANDSTIFTER handler om menneskets manglende evne til i tide at tage ved lære. Hvorfor er vi tit medskyldige i vor egen ulykke? Hvorfor lukker vi selv brandstiftere ind i vore huse? Er vi så naive, at vi endda selv udleverer tændstikker til brandstifterne. Er vi umenneskelige overfor vore nærmeste, men overstrømmende menneskelige overfor fremmede. Hvornår ville du have stoppet brandstifterne? En dejlig mørk komedie med en samvittighed, der hele tiden taler til os, eller er det til bedsteborger Biedermann? Gys og grin med eftertanke!

 

Vi ønsker et stort tillykke til alle!